En standardaftale er en aftaleformular, der tager sigte på gentagen anvendelse i aftaler af en bestemt art. Standardaftaler er enten resultat af en forhandling mellem repræsentanter for aftalens typiske parter (såkaldte agreed documents) eller fremstår som den ene parts ensidigt fastsatte vilkår.

Nye regler i aftaleloven om forbruger-standardaftaler

Den 28. maj 2022 træder der nye regler i kraft i Aftaleloven vedrørende forbrugere og standardaftaler:

Efter Aftalelovens § 38 e fører Forbrugerombudsmanden tilsyn med, om erhvervsdrivende anvender urimelige aftalevilkår, og med overholdelsen af Aftalelovens § 38 b, stk. 2, hvorefter en skriftlig aftale, der tilbydes forbrugeren, skal af den erhvervsdrivende være udarbejdet på en klar og forståelig måde. Tilsynet føres efter Markedsføringslovens regler.

Efter Aftalelovens § 38 f kan Justitsministeren efter indstilling fra Forbrugerombudsmanden fastsætte regler om, at erhvervsdrivende, som anvender nærmere angivne standardvilkår, som er klart urimelige at anvende i forbrugeraftaleforhold, jf. Aftalelovens § 38 c, straffes med bøde

Justitsministeren kan endvidere fastsætte regler om, at bøder efter Aftalelovens § 38 f for overtrædelser, der kan skade de kollektive interesser for forbrugere i mindst to EU-medlemsstater ud over Danmark, maksimalt kan udgøre 4 procent af den erhvervsdrivendes årlige omsætning i den eller de berørte medlemsstater. Hvis oplysninger om den erhvervsdrivendes omsætning ikke er tilgængelige, kan bøden maksimalt udgøre 2 millioner euro.

Justitsministeren kan desuden fastsætte regler om, at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i Straffelovens 5. kapitel.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig