Småbørnspædagogik har været og er til dels stadig præget af at være familiens sag, mens opdragelse og undervisning af større børn længe har været et offentligt anliggende. Den stadig højere erhvervsfrekvens for kvinder har i Danmark medført, at næsten alle småbørn omkring år 2023 passes og opdrages uden for hjemmet. Småbørnspædagogikken er derfor i disse år genstand for en voksende institutionalisering, der dog er karakteriseret ved en høj grad af forældreinvolvering, især for de yngste børn.
Et andet karakteristisk træk ved småbørnspædagogik var, at den traditionelt er udviklingsorienteret, mens skolens pædagogik overvejende kan siges at være læringsorienteret. Selve ordet "børnehave" illustrerer således, at vækstbegrebet i Fröbels pædagogik spillede en betydelig rolle, idet børnehaven forstås som den gode grobund for udfoldelsen af børnenes iboende muligheder.
I børns udvikling spiller leg en væsentlig rolle som allerede understreget af Fröbel, der dog samtidig lagde vægt på færdighedstilegnelse og skabte en række materialer, de såkaldte legegaver, til optræning af fingerfærdighed, farve- og formsans mv.
Montessoris pædagogik var i højere grad rettet mod tilegnelse af viden og færdigheder, idet hun så den voksnes rolle som formidleren til det enkelte barn af netop det materiale, der på et givet tidspunkt passer til dets interesse og udviklingstrin. Også Montessori bidrog således til at fastholde småbørnspædagogikkens udviklingsorienterede præg.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.