At service ikke kan lagres, betyder at det produceres i det øjeblik, det konsumeres. Kunden vil derfor ofte være til stede i produktionsøjeblikket. Kunden sidder sammen med advokaten eller handler selv i supermarkedet. Ofte er kunden med-producent (kaldet co-production). Det har været grundlag for den særlige servicevidenskab. Det giver nemlig mulighed for at markedsføre nye serviceydelser overfor kunden.
En særlig service marketing disciplin er opstået. Det giver også kunden en bestemt opfattelse af service kvaliteten. Det frontpersonale fra servicevirksomheden, der møder kunden, bliver afgørende for kvaliteten. Det er sandhedens øjeblik, hvor vi ser, hvad vi får. Derfor er det vigtigt at servicevirksomhedens ledelse understøtter frontmedarbejderne. Det har været grundlag for den særlige service management teori.
Servicevirksomhedens organisation bliver opdelt i front-office, der betegner frontpersonalet, og back-office, som er de funktioner, der skal sørge for at frontpersonalet kan yde den gode service.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.