Serviceerhverv er baseret på ikke-materielle ydelser leveret af virksomheder eller af det offentlige. Serviceerhvervene har i mange økonomier langt den største andel af beskæftigelsen. I Danmark er det ca. 85 procent (2022).

Faktaboks

Etymologi

Service betyder oprindeligt at tjene, trælle, servere eller stille mad frem. Ordet kommer af det latinske ord servitium, der betyder slaveri. Ordet service bruges også om spisestel og -redskaber.

Service som den tertiære sektor i økonomien

Økonomien, som omfatter de samfundsmæssige aktiviteter, som skaber værdi (omsætning, overskud, beskæftigelse), bliver ofte opdelt i tre sektorer: Den primære, den sekundære og den tertiære sektor.

  • Den primære sektor er de aktiviteter, som trækker ressourcer ud af naturen som landbrug, fiskeri og skovbrug.
  • Den sekundære sektor er aktiviteter, der forarbejder ressourcerne. Det omfatter industrien.
  • Den tertiære sektor er aktiviteter, der ikke bearbejder naturens ressourcer, men som handler om, hvordan vi bruger ressourcerne eller, hvordan vi indretter samfundet og vores liv. Den omfatter serviceerhvervene, som imidlertid er ret forskellige. Derfor har den statistiske kategori ”den tertiære sektor” også været kritiseret for blot at være en restgruppen af erhverv, der ikke kan placeres i den primære eller sekundære sektor.

Opdeling i undersektorer

Mange forskere og statistikere regner dog alle serviceerhverv som én sektor, der imidlertid indeholder en række under-sektorer. Én opdeling i under-sektorer er i hhv. manuel service og videnservice og personlig service.

  • Manuel service håndterer ting (f.eks. transport, flytning, rengøring).
  • Videnservice leverer viden og rådgivning (f.eks. revisorer, konsulenter, uddannelse).
  • Personlig service støtter enkeltpersoners mentale og legemlige velvære (f.eks. sundhedsvæsen, psykologer, idræt).

En anden opdeling er i service, der leveres til virksomheder (forretningsservice) og service, som leveres privat til enkeltpersoner.

Den offentlige sektor regnes med til servicesektoren. Stort set alle offentligt ansatte laver service i en eller anden form.

Den største del af økonomien

Service (eller den tertiære) sektor omfatter størstedelen af de økonomiske aktiviteter i stort set alle lande. I Danmark omfatter hele servicesektoren 85% af beskæftigelsen, som det fremgår af fakta-boksen. Hvis man trækker den offentlige sektor fra, omfatter den private servicesektor 50% af beskæftigelsen.

Den primære sektors andel af beskæftigelsen i Danmark 2020
PRIMÆRE SEKTOR: RESSOURCEHENTNING procent af årsværk
- landbrug, skovbrug og fiskeri 2
Den sekundære sektors andel af beskæftigelsen i Danmark 2020
SEKUNDÆRE SEKTOR: BEARBEJDNING procent af årsværk
- industri, råstofindvinding og forsyningsvirksomhed 13
Den tertiære sektors andel af beskæftigelsen i Danmark 2020
TERTIÆRE SEKTOR: SERVICE procent af årsværk
- bygge og anlæg 7
- handel og transport mv. 21
- information og kommunikation 4
- finansiering og forsikring 4
- ejendomshandel og udlejning 1
- erhvervsservice (manuel service og vidensservice) 10
- kultur, fritid og anden service 3
Privat service i alt 50
Den offentlige sektors andel af beskæftigelsen i Danmark 2020
OFFENTLIGE SEKTOR (SERVICE) procent af årsværk
Offentlig administration, undervisning og sundhed 35
De private og offentlige servicesektorers andel af beskæftigelsen i Danmark 2020
procent af årsværk
SERVICE I ALT 85

Kilde: Statistisk Tiårsoversigt 2022

Fællestræk ved alle serviceerhverv

Der er udviklet en retning indenfor international forskning, som finder nogle fællestræk ved alle serviceerhverv. Dette er baseret på, at service er immateriel og derfor traditionelt ikke har kunnet lagres. Service står herved i modsætning til varer. Service har også været defineret som aktiviteter, der løser problemer. En anden definition af service er, at det er noget, du ikke kan tabe på din fod.

Servicevidenskab

At service ikke kan lagres, betyder at det produceres i det øjeblik, det konsumeres. Kunden vil derfor ofte være til stede i produktionsøjeblikket. Kunden sidder sammen med advokaten eller handler selv i supermarkedet. Ofte er kunden med-producent (kaldet co-production). Det har været grundlag for den særlige servicevidenskab. Det giver nemlig mulighed for at markedsføre nye serviceydelser overfor kunden.

En særlig service marketing disciplin er opstået. Det giver også kunden en bestemt opfattelse af service kvaliteten. Det frontpersonale fra servicevirksomheden, der møder kunden, bliver afgørende for kvaliteten. Det er sandhedens øjeblik, hvor vi ser, hvad vi får. Derfor er det vigtigt at servicevirksomhedens ledelse understøtter frontmedarbejderne. Det har været grundlag for den særlige service management teori.

Servicevirksomhedens organisation bliver opdelt i front-office, der betegner frontpersonalet, og back-office, som er de funktioner, der skal sørge for at frontpersonalet kan yde den gode service.

Service og digitalisering

Serviceerhvervene gennemgår også en digitaliseringsproces. Selvbetjening, f.eks. i supermarkeder, er for længst slået igennem. E-handel og net-banker er også blevet udbredt, og kunstig intelligens og servicerobotter spreder sig i mange serviceerhverv. Det betyder at frontpersonalet ikke længere møder kunden direkte. Det giver nye udfordringer til servicevidenskaben, når den skal forklare hvordan kunder/brugere bliver tilfredse og oplever god servicekvalitet (kunde-oplevelse).

Særlige forhold ved forretnings-serviceerhverv

Der er andre forhold, som er særlige for serviceerhvervene, sammenlignet med industri og landbrug.

Outsourcing

Forretningsservice er i vidt omfang aktiviteter, der er udliciteret fra industri- eller landbrugsvirksomheder, eller fra andre servicevirksomheder. Sådanne virksomheder kan vælge selv at lave rengøring, transportere varerne og selv have en juridisk afdeling. De kan også vælge at lade servicevirksomheder levere disse ydelser. Så taler man om outsourcing, eller offshoring hvis servicen leveres af en udenlands servicevirksomhed.

Internationale servicevirksomheder

Serviceydelser kan traditionelt ikke eksporteres som varer kan. Rengøring skal laves der hvor der er snavset, håret skal klippes der hvor kunden er. Derimod kan servicevirksomheder etablere sig i andre lande. I dag er de fleste største multinationale selskaber servicevirksomheder (f.eks. McDonalds, Amazon, Microsoft). Digitaliseringen har betydet, at megen videnservice i dag godt kan eksporteres, f.eks. drift af fabrikker, software-leverancer, markedsføring og salg samt læge-ydelser.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig