Rundkørsel. Eksempel på geometriske elementer og afmærkninger i en rundkørsel.

.

Rundkørsel, rund trafikplads, som flere veje støder op til. En rundkørsel anvendes oftest i stedet for et almindeligt vejkryds, fordi rundkørslen kan reducere antallet af uheld, begrænse skaderne ved uheld og fremme trafikafviklingen. En glidende trafik giver samtidig mindre støj- og luftforurening. Ved trafikmængder større end ca. 1500 biler pr. time anvendes dog normalt et signalreguleret kryds.

De normale vigepligtsregler blev ændret i Danmark i 1977, således at alle nu har ubetinget vigepligt for den trafik, der befinder sig i rundkørslen. Denne ændring har siden foranlediget anlæg af mange rundkørsler.

Midterøen i en rundkørsel har en radius på 5-10 meter, idet en større radius vil begrænse den fartdæmpende virkning, og mindre radius vil give usikkerhed mht. kørselsmåde. Midterøens højde og udformning skal tydeliggøre rundkørslen, men ikke hindre trafikanternes overblik. Rundkørslens cirkulationsareal udformes oftest med ét kørespor, men med plads til de nødvendige svingninger af store køretøjer. Cykel- og fodgængerfelter findes enten umiddelbart uden for bilisternes cirkulationsareal, eller de anlægges som særlige stier, tilbagetrukket 10-15 meter fra vigelinjerne ved selve rundkørslen.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig