Roadpricing, beskatning for brug af det offentlige vejnet med henblik på at udnytte det bedst muligt. Princippet i roadpricing består i at registrere bilers tilstedværelse på de offentlige veje gennem et elektronisk, satellitstyret system (GPS) og derpå fastsætte en pris for benyttelse af vejene. Der kan være variation i prisen, afhængigt af hvor og hvornår der køres; myldretiden kan således være et særligt dyrt tidspunkt at køre, mens det på andre tidspunkter er billigere. Hertil kommer, at afgiften for bilkørsel kan afhænge af bilens type, størrelse og belastning af miljøet. Normalt er det kørsel med biler og varevogne, der ønskes begrænset, men principielt kan alle køretøjer registreres.

Ideelt betyder roadpricing, at flere vil vælge at køre uden for de mest travle tidspunkter af dagen, at køre i mindre miljøbelastende biler og eventuelt skifte til kollektiv transport. Det fuldautomatiske system i roadpricing kan effektivt omfordele belastningen af vejnettet, men rummer samtidig en mulighed for overvågning, idet alle biler og deres bevægelser vil blive registreret.

Systemet er kostbart at etablere – også i sammenligning med den mere simple opkrævning af bompenge, der som fx i London og Oslo har til formål at begrænse biltrafikken til bestemte bydele.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig