remise - til fx jernbanevogne

Remise, bygning med spor til opbevaring af lokomotiver, jernbanevogne eller sporvogne. Til Danmarks første jernbane, København-Roskilde (1847), byggedes remiser til alle lokomotiver og vogne. Snart gik man dog over til kun at anbringe jernbanevogne indendørs, når de skulle vedligeholdes på vognværkstederne. Derimod bestod sporvognsremiser, indtil sporvognsdriften ophørte. Damplokomotiverne krævede løbende vedligeholdelse i remiser, senere kaldet maskindepoter. I dag vedligeholdes alle lokomotivtyper i lokomotiv- eller såkaldte lokoværksteder.

Faktaboks

etymologi:
Ordet remise er fransk, af remettre i betydningen 'sætte på plads', se remis.

Arkitektonisk kan remiser være markante bygninger. Især rundremiser, hvor remisens spor udgår radialt fra en drejeskive uden for bygningen, har et karakteristisk udseende. Sporene i en remise kan også løbe parallelt; lokomotiverne kommer i så fald til de enkelte spor fra et system af sporskifter uden for bygningen eller en skydebro uden for eller i bygningen. Danmarks Jernbanemuseum i Odense ligger i en stor remisebygning, mens andre remiser er bevaret til andet end jernbaneformål, fx remisen i Brande, der anvendes til kulturarrangementer.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig