Rederansvarsbegrænsning, reders ret til begrænsning af sit erstatningsansvar for krav med tilknytning til et skib if. Søloven kap. 9. Erstatningen kan begrænses til et bestemt beløb, der er beregnet på basis af skibets bruttotonnage. Beløbet er på mindst 1 mio. special drawing rights (ca. 9 mio. kr.). Er bruttotonnagen over 2000, stiger beløbet efter en aftagende skala og udgør fx ved 10.000 bruttoton ca. 40 mio. kr. For personskader er beløbet omkring det dobbelte, og for passagerskader er der fastsat et særligt beløb, der er baseret på det antal passagerer, som skibet har tilladelse til at medføre.

Begrænsningen gælder alle krav, der er opstået ved samme begivenhed. For at fremhæve dette tales der jævnlig om globalbegrænsning. Begrænsningsbeløbet fordeles proportionalt mellem flere erstatningsberettigede, og rederen kan ifølge Søloven kap. 12 oprette begrænsningsfond i Sø- og Handelsretten, der i så fald fordeler beløbet. Begrænsningsretten tilkommer også skibets besætning, lods, befragter og bestyrende reder eller en bjerger af skibet. Begrænsningsreglerne er baseret på en international konvention fra 1976.

Efter tidligere regler om globalbegrænsning hæftede rederen alene med søformuen, og begrænsningen kunne vise sig ved, at han abandonnerede, dvs. afstod, skib og fragt til kreditorerne. USA og enkelte andre lande anvender fortsat abandonsystemet.

For olieforurening fra skib findes særlige regler om ansvarsbegrænsning i Søloven kap. 10. Ud over ret til globalbegrænsning har rederen adgang til særlige begrænsninger af sit kontraktlige ansvar ved gods og passagerbefordring; se befragtning og kollobegrænsning.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig