Radioteater, dramatik skrevet til og produceret for radio. Genren arbejder med stemmer, lyde og musik. Radiodramatik er ubundet af tid og sted, den kan frit krydse grænsen mellem menneskers ydre og indre verden, og den kan lege med alle former for virkelighed fra den dokumentariske til den okkulte. I montagen af disse elementer udgør genren en unik kunstform.
Det første drama skrevet direkte for radio blev sendt i London 1924 (Richard Hughes' (1900-76) Comedy of Danger). I Tyskland, Storbritannien og USA udvikledes kunstformen. En vis specialisering blev synlig: Det seriøse og eksperimenterende hørespil blev intensivt udforsket i Tyskland; featureformen, som er faktabaseret, men anvender dramaets udtryksmidler, blev et særkende for det britiske BBC, og seriedramatikken professionaliseredes og udvikledes i de store networks i USA.
Før nazisternes magtovertagelse foregik der i Tyskland en intensiv diskussion og udvikling af det litterære hørespil (Bertolt Brecht, Erich Kästner mfl.). Nazisterne tog radiodramaet i deres propagandas tjeneste. Efter 2. Verdenskrig blev radiostrukturen i Vesttyskland decentraliseret; det medførte en stimulerende konkurrence om nye radiospil. Væsentlige tysksprogede forfattere fra denne periode er bl.a. Wolfgang Borchert, Friedrich Dürrenmatt og Max Frisch samt Heiner Müller fra DDR. BBC udviklede ud over featureformen den populære seriedramatik. Samtidig sendte BBCs Third Programme radiodramatik af bl.a. Samuel Beckett, Harold Pinter og Dylan Thomas. I USA satsede de store networks på at professionalisere særlig seriedramatikken, fx soap operas, westerns og sitcoms. Se også Klodernes Kamp.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.