rabat

Rabat, (af fr. rabattre 'slå ned, bukke om', af re- og lat. abattere, af ab- og batt(u)ere 'slå'), prisnedslag, der gives i nær forbindelse med et køb. Hvis der afregnes straks eller inden for en kort periode, kan der blive tale om kontantrabat, og købes der stort ind, kan der gives mængderabat. Rabat overfor forbrugere er reguleret af markedsføringsloven. Om rabatmærker bestemmer Markedsføringsloven, at de enkelte mærker skal angive deres værdi, og at man har krav på at få dem indløst. Rabat må ikke gives ved hjælp af mærker, der er stillet til rådighed før købet i fx tilbudsaviser.

Rabat mellem erhvervsdrivende kan udgøre et problem i relation til de konkurrenceretlige regler om forbud mod misbrug af dominerende stilling. De rabatter, der har en omkostningsmæssig begrundelse, som f.eks. mængderabatter, er ikke problematiske, hvorimod loyalitetsrabatter, der tilskynder en kunde til at binde sig til en leverandør, kan være ulovlige, hvis de ydes af en leverandør, der er dominerende på det relevante marked. Den praktiske bedømmelse kan være ganske vanskelig.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig