Professionsdidaktik er professionsrettet undervisningstilrettelæggelse, hvor teoretisk viden og praktiske erfaringer fra professionen gensidigt informerer hinanden.

Professioner beskrives ofte som erhverv fx læge, jurist, sygeplejerske, pædagog og lærer. Professionsuddannelser indeholder typisk praktik i større eller mindre omfang, som det ses i vekseluddannelserne til fx lærer, pædagog og sygeplejerske.

Begrebet didaktik kan oversættes til undervisningstilrettelæggelse og herunder undervisningens metoder og indhold. Professionsdidaktik er en almendidaktik for professioner, hvilket betyder, at den retter sig mod professionsuddannelser bredt.

Oprindelse

Ordet professionsdidaktik er opstået i 1990'erne i Frankrig og ligger i forlængelse af beskrivelsen af den kompetencebaserede uddannelsespædagogik i Europa.

Professionsdidaktikken trækker på begreber, som kan relateres tilbage til Platons og Aristoteles beskrivelser af kundskaberne episteme, fronesis og techne, hvor techne kommer af begrebet teknologi og er kundskaben om at handle og skabe noget.

Formålet

Formålet med professionsdidaktikken er at give studerende forudsætninger for at erhverve sig kompetencer til varetagelse og udvikling af professionens praksis. De teoretiske studier og praktiske erfaringer, som gives gennem professionsuddannelsens tilrettelæggelse, giver den studerende et grundlag for at erhverve sig disse kompetencer, professionsidentitet og autoritet.

Professionsdidaktikken har til formål at bidrage til, at studerende lærer at fokusere og udvælge centrale elementer fra en kompleks praksis med henblik på at foretage de rette handlinger på de rette tidspunkter. Typisk indebærer det en evne til at reflektere over og vurdere den konkrete situation, og på denne måde inddrages dømmekraft og beslutningstagning med henblik på at sikre den bedst mulige handling i konkrete praksissituationer. Tilsvarende inddrages teoretisk viden til at kvalificere de praktiske handlinger i praktikken.

Underviserens rolle

Underviseren må i undervisningstilrettelæggelsen inddrage såvel professionens kendetegn, fagets indhold og didaktiske overvejelser over samspillet herimellem, med henblik på at studerende kan tilegne sig både teoretisk viden, praktiske færdigheder og professionsidentitet. Underviseren må sikre, at undervisningsformen understøtter professionsdidaktikken og bidrage til at kvalificere de studerendes professionelle skøn og handlekompetence.

Etik og moral

Professionsdidaktikken handler således om undervisning, der styrker de studerendes etiske moralske handlingsklogskab, da der til enhver profession også hører et etisk ansvar og ofte også etiske retningslinjer. Professionsdidaktikken må på denne måde indeholde professionsetik, som er de særlige etiske værdier, der er kendetegnet for professionen. Lægeløftet er et eksempel på hvordan etiske værdier kan komme til udtryk.

Pædagogisk tænkning

Professionsdidaktik er, som al anden didaktik, forankret i pædagogisk tænkning. Eksempler på hvordan uddannelsesinstitutioner arbejder hermed kan være problembaseret læring og refleksiv praksislæring.

Læs mere i Den Store Danske

Litteratur

  • Molander, A., Terum, L. I., & Smeby, J. C. (Red.). (2008). Profesjonsstudier. Universitetsforlaget AS, Oslo.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig