Produktudvikling, forløb, som foregår i forbindelse med udvikling af et nyt produkt i et firma eller en organisation. Produktudviklingen spænder vidt inden for emner som brainstorm, kravspecifikation, markedsundersøgelse, miljøvurdering, kundekrav samt konstruktion og produktionsmetoder frem til markedsføring og salg.

Krav om hurtigt at kunne komme på markedet med nye produkter har medført, at man så tidligt som muligt i udviklingsfasen skal inddrage de efterfølgende forhold og krav til fx fremstilling og salg af produktet.

Tidligere anvendtes mange resurser i konstruktionsfasen til at udvikle et produkt efter designerens idé for så senere at anvende kræfter på at få indpasset det konstruerede produkt i de efterfølgende led. I dag bruges i udstrakt grad integreret produktudvikling, hvor man lægger vægt på samspillet med og indsigten i andre afdelingers arbejde i hele proceskæden fra idéfase til salg; det sker normalt i en projektgruppe for produktet, hvor alle afdelinger er repræsenteret.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig