Rækkefølgen af brevene kan fastlægges på grundlag af deres egne oplysninger om Paulus selv og hans medarbejdere, om medafsendere, brevoverbringere, rejser og rejseplaner. Afgørende er her oplysningerne om en dobbelt rejseplan for medarbejderen Timotheus og Paulus selv. Det fremgår heraf, at Filipperbrevet er skrevet før 1. Korintherbrev, og at Paulus var i fængsel i Efesos, da han skrev Filipperbrevet, en oplysning, som ikke findes i den udførlige skildring af Paulus' treårige ophold i Efesos i Apostlenes Gerninger, og som udelukker, at Filipperbrevet først skulle være skrevet under Paulus' senere fangenskab i Rom, hvor han heller ikke var i fængsel, som Filipperbrevet siger, men kun i husarrest.
Ligesom Filipperbrevet er også Filemonbrevet skrevet i fængslet i Efesos. I Filemonbrevet annoncerer Paulus, at han regner med snart at blive frigivet fra fængslet og derpå sammen med Timotheus at komme på besøg i Kolossai (Kolossæ) i Frygien, ca. 200 km øst for Efesos; af 1. Korintherbrev, 16,19 ses det, at besøget blev gennemført.
At Filemonbrevet er adresseret til kristne i Kolossai, og at det var Kolossai, Paulus ville besøge, fremgår imidlertid kun af Kolossenserbrevet, hvorfor dette brev også bør betragtes som ægte og som skrevet under Paulus' fængselsophold i Efesos.
Af Galaterbrevet fremgår, at Paulus ville være rejst til menighederne i Galatien i det indre af Lilleasien, men at han var blevet forhindret deri af fysisk svækkelse, formodentlig en følge af hans fængselsophold i Efesos. I stedet skrev han Galaterbrevet, hvori han bl.a. informerer om det stedfundne apostelmøde i Jerusalem og dets forløb; han omtaler tillige pengeindsamlingen til de fattige i Jerusalem, der ved samme lejlighed blev vedtaget (Galaterbrevet, 2,10); indsamlingen er ikke omtalt i Apostlenes Gerninger.
Da Paulus skrev 1. Korintherbrev, var han igen vendt tilbage til Efesos. Imens var medarbejderen Timotheus på en rundrejse, der via provinsen Makedonien (med byen Filippi) skulle bringe ham til Korinth i Grækenland. I Korinth skulle Timotheus oprindelig have mødt Paulus, men denne havde i mellemtiden ændret sin del af rejseplanen og ville nu først besøge Makedonien, før han kom til Korinth. Derfor skrev Paulus i Timotheus' fravær 1. Korintherbrev, hvori han til slut giver Timotheus besked om at vende tilbage til Efesos.
At dette faktisk skete, ses af 2. Korintherbrev, der er skrevet i Makedonien, altså formodentlig i Filippi, og har Timotheus som medafsender. I 2. Korintherbrev måtte Paulus bl.a. forklare og forsvare, at han havde ændret sin rejseplan og dermed udskudt sit besøg i Korinth.
Ved begge breve, 1. og 2. Korintherbrev, var overbringeren Titus, som Paulus først havde truffet i Efesos, og som aldrig havde været i Korinth, før Paulus sendte ham dertil med 1. Korintherbrev (se 2. Korintherbrev, 7,14). Ham havde Paulus også haft med til apostelmødet i Jerusalem (Galaterbrevet, 2,1-3), hvoraf følger, at apostelmødet først har fundet sted, efter at Paulus havde mødt Titus i Efesos og gjort ham til medarbejder; Titus er ikke omtalt i Apostlenes Gerninger.
I Korinth skrev Paulus så Romerbrevet, hvori han bl.a. annoncerer et besøg i Rom, efter at han først har været i Jerusalem og dér været med til at overbringe pengene fra den gennemførte indsamling.
Det fremgår heraf, at de nævnte breve alle er skrevet efter apostelmødet i Jerusalem (Galaterbrevet, 2,1-10; Apostlenes Gerninger, 18,22); kun 1. (og 2.) Thessalonikerbrev er skrevet før apostelmødet. Brevenes kronologiske rækkefølge er da: 1. (og 2.) Thessalonikerbrev; Filipperbrevet, Kolossenserbrevet, Filemonbrevet (og Efeserbrevet) fra fængslet i Efesos; Galaterbrevet fra Kolossai; 1. Korintherbrev fra Efesos; 2. Korintherbrev fra Makedonien, formodentlig Filippi; og Romerbrevet fra Korinth.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.