Parodi, (af gr. parodia, af para- og gr. ode 'sang'), i musik betegner parodi anvendelsen af stof i en ny sammenhæng, især om tilføjelsen af (evt. ny) tekst til eksisterende satser. Princippet var udbredt i 1400- og 1500-t.s parodimesse, dvs. en flerstemmig messe, hvis musik er skrevet på grundlag af en eksisterende sats (fx en motet eller en madrigal); genren opstod i slutningen af 1400-t. og findes hos bl.a. Josquin des Prés, Palestrina, Lasso og Victoria. Parodiprincippet ligger desuden til grund for adskillige protestantiske koraler (kontrafaktur). Mange af J.S. Bachs kantatesatser og G.F. Händels opera- og oratoriesatser er parodier i denne betydning.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.