overlydsfly

Overlydsfly. Ved overlydshastighed dannes en Machbølge med en kegleformet bølgefront.

.

Overlydsflyet Bell X-1-1 under flyvning i 1949. Formen af chokbølgen kan ses i udstødningsgassen. Flyene i X-1-serien blev afsendt fra de flyvende superfæstninger Boeing B-29 og B-50.

.

Overlydsflyet Bell X-1-2 parkeret foran den flyvende superfæstning Boeing B-29, under hvis bug Bell-flyet kunne fastgøres og flyves til passende højde for derefter at frigøres til afsendelse.

.

Overlydsflyet Bell X-2 er på dette billede netop afsendt fra superfæstningen Boeing B-50. Bell X-2 opnåede i 1956 en hastighed på 2,87 gange lydhastigheden (Mach 2,87).

.

Overlydsfly. Det amerikanske spionfly SR-71, der blev udviklet i begyndelsen af 1960'erne, er stadig verdens hurtigste fly med en topfart på Mach 3,2. Det anvendes nu mest til forskning i overlydsflyvning. Det er her vist under landing efter en forsøgsflyvning i 1990. Bremsefaldskærmen er udløst, endnu før næsehjulet har ramt landingsbanen.

.

Overlydsfly. Concorden lander her for allersidste gang i Heathrow Airport den 24. oktober 2003.

.

Artikelstart

Overlydsfly, supersonisk fly, et fly, der kan flyve med en hastighed større end lydhastigheden (Mach 1 ≈ 1200 km/h). Det første fly, der fløj hurtigere end Mach 1, var det raketdrevne Bell X-1 i 1947 (se lydmur).

I 2006 var alle overlydsfly militære jagerfly; det første civile, Tupolev Tu-144, ophørte med flyvning i 1978, og Concorden i 2003.

Overlydsfly til passagerbrug (såkaldte SST, supersonic transport) har hidtil været urentable pga. de høje udviklings- og driftsomkostninger, miljøproblemer (nitrøse gasser, NOx, fra udstødningen menes at kunne nedbryde ozonlaget i den øvre atmosfære) og støjproblemer (lydmursbrag).

Både i USA og Europa forskes dog i bl.a. renere motorer og nye, lettere materialer med det mål at udvikle overlydsfly med 250-300 pladser og en rejsehastighed på Mach 2,2, der ville være specielt attraktive på de lange Stillehavsruter.

Lockheeds nu udfasede SR-71 Blackbird er med en tophastighed på Mach 3,2 stadig det hidtil hurtigste fly nogensinde.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig