Orden, abstrakt forstået enten en struktur, som er bestemt af ikke-tilfældige relationer mellem medlemmer af en mængde af personer, genstande eller hændelser, og som gør pågældende mængde til et struktureret (ordnet) hele, eller en systematik, dvs. en eller flere af de klasser, som et struktureret hele inddeles i ud fra de relationer, medlemmerne har til hinanden eller til et og samme.
Faktaboks
- Etymologi
- Ordet orden kommeraf latin ordo 'rækkefølge, orden', genitifv ordinis, også om social stand eller klasse, jf. ordo.
Den første betydning af ordet bruges i betegnelser som fx "naturens orden", "slagorden", "samfundsorden" og "økonomisk orden", den anden, når der tales om fx "munkeorden", "ridderorden" og "frimurerorden" (se ordener), eller når biologien inden for en klasse af organismer afgrænser en underafdeling bestående af flere beslægtede familier og kalder denne en orden, fx halepaddernes orden; se også biologisk klassifikation og systematik.
De relationer, der er tale om, kan være rum- eller tidsrelationer (fx "oven over" og "inden i" eller "tidligere end" og "samtidig med"), dynamiske relationer (fx "er årsag til" og "stammer fra"), relationer, der udtrykker vurderinger (fx "er smukkere end" og "er bedre end"), relationer, der udtrykker gradueringer (fx "er større end" og "er mere rød end") osv.
Logikken og matematikken studerer de formelle egenskaber ved sådanne ordensrelationer (se relation), fx i forbindelse med aksiomatisering af teorier, hvor den orden, i hvilken teoriens sætninger optræder, er bestemt af den rækkefølge, i hvilken de er udledt af aksiomer og af tidligere udledte sætninger. Formelt siges det, at mængden af teoriens sætninger ved aksiomatisering ordnes vha. den logiske følgerelation. Se også ordnet mængde.
Orden kan iagttages, og orden kan tilvejebringes. En iagttaget orden kan enten være tilvejebragt af en anden end iagttageren, fx af en gud, den kan være spontant fremkommet, være givet en gang for alle eller være under stadig udvikling.
Orden tilvejebringes, når genstande, hændelser eller personer placeres det rette sted, dvs. der, hvor de hører til. Denne gamle definition af orden, som stammer fra Cicero og senere genfindes hos Augustin, er stadig en udmærket præcisering af den vage mening, som vi sædvanligvis forbinder med ordet orden som betegnelse for resultatet af, at noget ordnes, eller noget bringes i orden.
Platon anså kosmos (gr. 'orden') for at være et resultat af en verdensordens aktivitet, hvorimod kosmos for Aristoteles var resultatet af en udvikling. Den orden, som ifølge Aristoteles er naturgiven og derfor stabil, står i modsætning til den forgængelige orden, som er kunstigt frembragt. Hos romerne var orden især et statsretligt begreb, som betegnede det hierarkisk opbyggede samfund. Senatorerne udgjorde den højeste orden, derefter kom ridderne osv.
Også i middelalderen var orden et centralt begreb. Samfundet var, som romernes, hierarkisk opbygget, og alt i Universet kunne indpasses i en moralsk orden, en orden bestemt af graden af væren og fuldkommenhed eller af skønhed. Øverst i denne orden stod Gud, derefter fulgte de rent åndelige væsner, siden menneskene, dyrene, planterne og de livløse ting. Enhver tings natur var bestemt af dens placering i hierarkiet, som igen var fastlagt af Gud.
Også en renæssancetænker som Pico della Mirandola opdelte Universet, men opfattede i modsætning til middelalderens tænkere mennesket som et væsen, der selv kunne bestemme, hvilken orden det ville tilhøre. Senere lagde fx Descartes og Spinoza vægt på, at erkendelsen skulle udvikles i en særlig orden (Descartes taler om en fornuftens orden), og begrebet orden blev på denne måde et metodologisk begreb.
I 1700-1800-tallet blev orden især forstået i politisk-filosofisk og retsfilosofisk forstand, nemlig som indbegrebet af de forskrifter, normer og love, der regulerer det menneskelige samliv.
Samfundsordenen, retsordenen og den økonomiske orden og disse ordeners opretholdelse blev en væsentlig politisk opgave. At opretholde ro og orden eller genoprette ordenen blev fx for Metternich et centralt anliggende for statsmagten, og selvom orden er en forudsætning for alt menneskeligt samliv, kædes udtrykket lov og orden ofte sammen med en konservativ politisk holdning.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.