Opinionsforskning, (1. led af lat. opinio 'mening'), forskning i verbale udtryk for holdninger, ofte tilkendegivet som svar på en forespørgsel, dvs. gennem en opinionsundersøgelse. Opinionsforskning foretages som regel med anvendelse af stikprøver i form af repræsentative udvalg af en population. Resultaterne offentliggøres til tider under betegnelsen den offentlige mening. Opinioner forventes ifølge sociologisk teori at være påvirket af sociale omgivelser, men kan i høj grad være påvirket af opståede situationer, hvortil kendskabet primært formidles gennem massemedier; således kan en betragtelig del af en befolkning påvirkes på samme tid, hvilket kan bevirke signifikante skift i opinionsundersøgelsesresultater i løbet af kort tid. Opinionsforskning dyrkes i udstrakt grad forud for valg og folkeafstemninger med henblik på at opnå forudsigelser om valgresultaterne. Massemediernes evne til at påvirke vælgeres opfattelse af, hvad der er dagens vigtigste politiske spørgsmål, betegnes som massemediernes dagsordensættende virkning. Opinionsforskningens resultater anvendes i udstrakt grad af valgforskere, men også af politikere til planlægning og/eller ændring af kampagnestrategier.