Opgavefordeling mellem stat og kommuner, Folketingets fastlæggelse af, hvilke opgaver amter og kommuner skal varetage. Enten stilles der i lovgivningen en række krav om amternes eller kommunernes måde at udføre opgaverne på, eller også fastlægger ministeren efterfølgende opgavens indhold med hjemmel i loven. Opgavefordelingen har i det væsentlige ligget fast siden 1700-t., og flytning af opgaver mellem stat, amter og kommuner er sjældne. Der blev dog efter kommunalreformen i 1970 udlagt visse opgaver fra staten til amterne (bl.a. de statslige sygehuse, særforsorgen og gymnasierne). Nærhedshensynet peger i retning af at udlægge flere opgaver til kommunerne, men de mindste kommuner har ikke været fundet i stand til at varetage og finansiere de mere komplicerede opgaver (bæredygtighedshensynet). Opgavefordeling må ikke forveksles med byrdefordeling, som vedrører, hvem der skal betale.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.