Opfordring til at gøre tilbud er en ikke-bindende henvendelse til andre om at give tilbud. Hvis en erhvervsdrivende i overensstemmelse med Aftalelovens § 9 vil fravige det almindelige aftaleretlige udgangspunkt om, at fx en opgivet pris på en vare er et tilbud i en internetbutik og dermed er bindende, skal det fremgå meget tydeligt af siden, at tilbuddene på hjemmesiden alene er ”en opfordring til at give et tilbud”, og at der ikke er indgået en bindende aftale, før sælgeren har accepteret køberens tilbud.

Normalt betragtes tilbudskatalogers prisangivelser juridisk set alene som opfordring til at gøre tilbud (en kunde kan således ikke med henvisning til kataloget forlange at få en deri angiver vare til den angivne pris) hvorimod et prisskilt direkte på eller ved varen binder som et tilbud, der alene kræver at kunden accepterer, hvorved der er indgået en aftale.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig