Neutral reklamation er, efter dansk køberet, at forbrugerkøberen ikke skal give sælgeren meddelelse om, hvilken mangelsbeføjelse denne agter at gøre gældende, herunder, især om forbrugerkøberen vil hæve købet, kræve omlevering, afhjælpning eller forholdsmæssigt afslag.

Den neutrale reklamation skal dog klart beskrive de mangelfulde forhold ved salgsgenstanden, som forbrugerkøberen påberåber sig, således at sælger har mulighed for at vurdere, i hvilket omfang den fremsatte indsigelse er berettiget.

Reklamation over manglen kan fremsættes såvel mundtligt som skriftligt. Det må dog anbefales, at en forbrugerkøber afsender en skriftlig reklamation af bevismæssige årsager. Sendes meddelelsen til sælgeren med posten, medfører det ikke tab af reklamationsretten for køberen, hvis »meddelelsen forsinkes eller ikke kommer frem«, jf. princippet i Aftalelovens § 40.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig