Mosaik fra Hosios Loukas-klostret i Boiotien, Grækenland
Dionysios med tilnavnet Areopagiten - fordi man troede, at han var den Dionysios, som Paulus mødte på Areopagos-højen i Athen. Men han levede først i det 5. århundrede. Hans skrifter har haft enorm betydning for kristen mystik og filosofi, men om personen vides næsten intet. Måske hed han slet ikke Dionysios. (Mosaik fra 11. århundrede
Mosaik fra Hosios Loukas-klostret i Boiotien, Grækenland
Af .

Mystik er en religionsform, der gennem meditation søger det totale åndelige gennembrud, hvor der ikke længere er noget skel mellem den, den oplever, og det, der opleves.

Faktaboks

Etymologi
Ordet mystik kommer af græsk mystikos 'hemmelig', 'forbundet med en mysteriekult', afledt af myein, se mysterium.
Også kendt som

mysticisme (påvirkning fra engelsk)

Man kan sammenligne det mystiske gennembrud med store musikoplevelser, hvor musikken opleves at komme udefra og indefra på samme tid, eller med elskende par, der er helt væk i hinanden – eller med en stor naturoplevelse, hvor man fyldes helt og dog er midt i det hele.

Sådanne gennembrud kan opnås helt uden religion, men mystikken forstås oftest som virkeliggørelse af høje religiøse mål: tilbagevenden til tilværelsens kilder, forening med skabelsens strøm eller med hele Universet.

Mystik som negativ teologi

Mystikken som religionsform har ingenting at gøre med dagligsprogets brug af ord som ’mystik’ eller ’mystisk.’ Den har fået sit navn fordi en af de første kristne mystikere, Dionysios (5. årh. e.v.t.), kaldte et af sine vigtigste skrifter Den mystiske teologi.

Det græske ord mystērion betyder noget hemmeligt eller svært forståeligt, men det er også betegnelsen for det, der i de vestlige kirker kaldes et sakramente, altså et vigtigt kirkeligt ritual som dåb eller nadver.

Dionysios tænkte sig, at læseren af hans teologi skulle gennemleve et sakramente, en rituel fusion af guddommeligt og menneskeligt. Til det formål bombarderer han sin læser med det, han selv kalder ’mystiske udsagn’; de handler om alt det, Gud ikke er, eller hvordan Gud ikke kan rummes i nogen menneskelig forestilling; Gud er altid både-og og hverken-eller – men for enden af alle paradokserne og umulighederne har den mørbankede menneskeforstand muligheden for et gennembrud, der helt ”fylder de sovende sind med en pragt, der overgår al skønhed.”

Indisk mystik

Mystik - mediterende person
Meditation i tibetansk buddhisme. Fra et album med 54 billeder (Sarvavid Vairocana Mandala), der skal vejlede til meditation med Buddha som det store forbillede. Tankeboblen til venstre viser den mediterendes visualiseringer af symbolik, der skal lede til det endelige gennembrud. (Fra et kloster i Mongoliet, 1700-tallet).
Af /Museum aan de Stroom, Antwerpen, via Google Arts & Culture.
Licens: CC BY 2.0

Verden over har mystik spillet en stor rolle i religionernes historiske udvikling. I det gamle Indien, mellem ca. 700 og 500 f.v.t., havde de store ritualer også en mental dimension; der skulle være en brahmin til stede, som til bunds forstod, hvordan offeret ligesom indeholdt hele Universets orden og skabte den på ny og gjorde den ofrende mægtig og udødelig.

Af denne kosmiske bevidsthed voksede den tanke frem, som vi møder i utallige formuleringer i Upanishad-litteraturen: At menneskets væsen, atman eller selvet, er det samme som hele universets generative princip, brahman – og at denne store enhed kan opleves i visse ’søvntilstande’, altså i meditation.

Efterhånden forstod man dette gennembrud til den egentlige virkelighed som noget, der ophævede al karma og på den måde satte mennesket fri af samsara, genfødslernes ulidelige kredsløb. Disse tanker lagde grunden til meget af den senere hinduisme.

Buddha drog en endnu mere radikal konsekvens deraf: Når jeget eller selvet var det samme som hele Universets princip, betød det, at jeget ikke eksisterede i sig selv. I den ultimative, meditative bevidsthed var der jo kun den store forskelsløse enhed.

Upanishad-lærerne havde kaldt den fylde, men i buddhismen blev tomhed navnet på dette meditative mål, der også var jegets endelige udslukkelse (nirvana) og befrielsen fra karma og samsara.

Upanishad-håndskrift fra 1849
En side af et håndskrift med den berømte Chandogya-Upanishad
Upanishad-håndskrift fra 1849
Af /Laichard Research Library, Chandigarh, Indien.

Kina

Laozi med sin bog, ridende på okse.
Laozi, den legendariske forfatter til Dao de jing red ifølge traditionen bort fra civilisationen på en okse. Hos vagten i det sidste pas ved grænsen mod vest efterlod han sin berømte bog, der blev det første udgangspunkt for daoismen. (Maleriaf Zhang Lu (1464-1538).
Laozi med sin bog, ridende på okse.
Af /National Palace Museum, Taipei, Taiwan..

I Kina var daoismens klassikere mystikkens alternativ til konfucianisme og anden samfundstænkning. Tiden fra ca. 500-300 f.v.t. var en urolig periode i det store land, og tanker om politisk og social stabilitet optog mange. Men skrifter som Dao de jing og Zhuangzi gik mere radikalt til værks: Det gjaldt om at blive ét med dao, det ene åndedræt, der går gennem Universet, eller selve naturens skabende og opretholdende princip – som i sidste instans også samfundet beror på.

Her var alle slags brugsanvisninger og patentløsninger kun til besvær, for dao kan man ikke finde eller udpege – men man kan åbne sig for det, og det virker jo i alt og alle. Det blev et udgangspunkt for meditative og naturfilosofiske strømninger i senere kinesisk religion.

Antik filosofi

Tidlige græske filosoffer som Heraklit, Parmenides og Empedokles var formentlig mystikere, men kildematerialet er spinkelt. I antik filosofi er det karakteristisk, at mystik ikke står i modsætning til rationalitet, men tværtimod begrunder den; Parmenides har således modtaget en guddommelig åbenbaring, der udmøntes i rationel, logisk tænkning.

Platons filosofiske grundholdning er præget af mystik, men den pludselige "skuen" (fx af det gode) forudsætter en forudgående rationel, dialektisk tænkning, som det fx fremgår af Diotimas tale i Symposion. Her og andetsteds kan Platon bruge mysterieindvielsernes sprog til at anskueliggøre den højeste, ordløse indsigt, men det er billedtale, og filosofisk mystik er hans egentlige anliggende.

Religion og filosofi i senantikken

Sammen med platonisme bidrog også stoicismen med sin enhedsfilosofi til mystikkens udvikling. Den jødiske filosof Filon fra Alexandria forenede i begyndelsen af 1. årh. e.v.t. begge traditioner i sine allegoriske bibeltolkninger, alle båret af en personlig, mystisk gudserkendelse.

Egypteren Chairemon skildrede i samme århundredes midte sin baggrund i det egyptiske præsteskab som et liv i skuen og i stadigt samvær med guddommelig erkendelse (gnosis). Han blev stoisk filosof og afløste Seneca som lærer for kejser Nero i Rom.

Gnosis

Nag Hammadi Codex I, 17
En side af Sandhedens evangelium på koptisk. Fra det store fund af håndskrifter fra 4. århundrede ved Nag Hammadi i Øvreegypten.
Nag Hammadi Codex I, 17
Af /Det koptiske Museum, Cairo.

Fra det egyptiske præsteskab udgik også hermetismen, opkaldt efter den egyptiske gud Thoth, der på græsk kaldes Hermes. I den hermetiske litteratur blev stoicisme og platonisme forbundet med traditionel egyptisk panteisme. Filosofisk-teologiske belæringer skulle her lede læseren mod et gennembrud til en guddommelig bevidsthed, der har alt i sig, eller til en oplevelse af at være midt i skabelsens strøm. Dette mystiske gennembrud kaldte man gnosis.

Gnosis var også målet for en række kristne retninger i 2.-4. årh. Senere kristne kirker har lagt afstand til dem, men også taget form i et opgør med dem. Vi kender dem bedst fra et stort håndskrift-fund i Nag Hammadi i Egypten; her er filosofi mindre fremtrædende, men der er gnostiske evangelier, dialoger, komplicerede mytologier og udlægninger af bibeltekster. De skildrer ofte menneskets situation som en desperat gudsforladthed, men anviser gnosis som det gennembrud, hvor mennesket fatter, at det aldrig har forladt Gud – eller, som det hedder i Sandhedens Evangelium, hvor mennesker ikke mere behøver at søge sandheden, men selv er sandheden.

Nyplatonisme

Nyplatonikeren Plotin skildrede i 200-tallet egne mystiske oplevelser i et suggestivt billedsprog, men han skelnede nøje mellem personlig oplevelse og rationel argumentation. De to erkendeformer vedrører det samme (indsigten i det højeste metafysiske princip, det ene), de forudsætter hinanden og forløber parallelt, men Plotin bruger ikke sin personlige oplevelse som et argument for en metafysisk oplevelse, og der er for ham ingen genvej til mystik uden om filosofi.

For Plotin er erkendelsen af det højeste mulig, fordi bevidstheden har skjulte resurser, selverkendelse er gudserkendelse. Denne linje fortsættes af Dionysios og i det hele taget i byzantinsk teologi. De vestlige kirkers store lærer Augustin kan derimod nok skildre oplevelser farvet af mystik, men han tager bestemt afstand fra, at mennesket skulle kunne forenes med Gud. Den tanke var også sidenhen problematisk både i jødedom, kristendom og islam. Men både mystik og gnostisk og nyplatonsk tankegods fik et rigt liv i alle tre religioner.

Jødisk mystik

Jødedommens levende, personlige gud kunne man ikke hævde, at man ville forene sig med. Men en mulighed var at betragte mystikeren som en elitær religionsudøver, der i ånden – så at sige på sin lokale menigheds vegne – indgik i det englekor, der uafbrudt lovsynger Gud omkring hans trone.

En anden mulighed knytter sig til den såkaldte kabbalah, en særlig esoterisk teologisk tradition, som formentlig opstod hos jøder i 1100-tallets Sydeuropa, og som fik stor indflydelse også på kristen tænkning i de følgende århundreder. I denne tradition kunne en mystiker forstås som en, der i bøn og meditation søgte at få del i en udstrømning af Gud, et særligt aspekt af Guds skabende og opretholdende virksomhed, Shekhinah, Guds nærvær, som også kaldes Malkhut, ’kongedømme.’

Kristen mystik

Fra et håndskrift med Hildegard af Bingens Liber Scivias. 1151.
Hildegard af Bingen (1098-1179) er en af de mest berømte kristne mystikere. Hun forbandt i sit virke mystik med naturvidenskab på højt plan, musik, klosterledelse og kirkeligt reformarbejde. Som noget ret enestående formidlede hun sine mystiske oplevelser i farverige visioner, der illustrerede hendes tekster. Billedet her viser hende guddommeligt inspireret, formidlende sine syner gennem læreren Volmar (fra bogen Scivias).
Fra et håndskrift med Hildegard af Bingens Liber Scivias. 1151.
Af .

Dionysios’ negative teologi, der står som indgangsportal til den kristne mystik, undgår at tale om forening med Gud. Den insisterer på at gennembruddet ikke har et sprogligt udtryk, men først kommer, når sproget har spillet fallit. Den opfattelse delte mange kristne mystikere, men de ofte radikale og provokerende ’mystiske udsagn’ overskred ikke helt sjældent de officielle kirkelige grænser.

Eckhart kunne fx bede om at blive fri for Gud eller hævde at han i sit gennembrud stod over selve treenigheden. Tanken var den samme som hos Dionysios: at al teologi kommer til kort over for gennembruddets mægtige virkelighed. Den kunne han også – i dristig forlængelse af den kristne inkarnationstanke – tolke som Guds søns fødsel i sjælens inderste.

Mere forsigtigt udtrykkes omtrent den samme tanke hos den spanske mystiker Juan de la Cruz. Han betoner, at sjælens væsen ikke kan forvandles til Guds væsen, men i gennembruddet kan sjælen opgå i ham og være Gud ved delagtighed i Gud – og med fuld ret sige som Paulus: ”jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig.” (Galaterbrevet 2, 20). For Juan må mystikeren i det han kalder ’Sjælens mørke nat’ ligesom dø bort fra denne verden for at opnå det nye liv i Gud, svarende til evangeliernes fortælling om Jesu død og tilbagevenden til Faderen. Men denne mørke nat skildrer han også i poetisk-allegoriske vendinger som et møde mellem elskende.

Islamisk mystik

Muhammeds himmelfart
Profeten Muhammeds natterejse, der omtales ganske kort i Koranen, bliver i senere tradition til en himmelfart, hvor han blandt andet får Paradiset at se. I den mystiske poesi var dette motiv et godt billede på det mystiske gennembrud.
Muhammeds himmelfart
Af /British Library.

Kærlighed er både i kristen og i islamisk mystik en hyppig metafor for den mystiske forening. Det er en gengældt kærlighed til Gud, hvori man selv forsvinder og helt opgår i Gud. Den arabiske mystiker al-Halladj (henrettet 922) taler om fuldstændig identitet: ”Jeg er den som jeg elsker, og den, som jeg elsker, er mig.” Han kunne også tale om sjælen som en sommerfugl, der tumler sig i elskovsleg om lampen og til sidst forsvinder helt i flammen. Ligesom flere andre islamiske mystikere så han Muhammeds åbenbaringer og Muhammeds himmelfart som forbilleder for det mystiske gennembrud.

En arv fra nyplatonisme og gnosis er umiskendelig i islamisk mystik. Al-Halladj betragtede sine himmelfarter som en tilbagevenden til det væsen, han havde, før alting blev foldet ud ved skabelsen, og den berømte persiske mystiker Djelal ud-Din Rumi siger ligefrem: ”Jeg var til på hin dag, da intet navn var til,” altså før skabelsen af hele mangfoldigheden, i den oprindelige enhed. Den skal netop nås ved, med Rumis udtryk, ’at smelte alle afguder’ – dvs. ligesom hos Dionysios for enden af en strøm af mystiske udsagn. De er kun ustabile billeder, afguder, som kastes på ilden, når gennembruddet åbenbarer Guds sande billede.

En islamisk mystiker kaldes også en sufi eller (på persisk) en dervish.

Mystik som religionspsykologisk problem

Oplever alle mystikere det samme? En aldrig afsluttet diskussion gælder forholdet mellem selve det mystiske gennembrud og den mystiske litteratur, der jo altid afspejler en religiøs tradition. Kan den mystiske litteratur – eller en mystikers mere eller mindre kliniske beretning om sit gennembrud – fortælle psykologen noget om gennembruddet som rent psykisk fænomen? Eller er det hele religiøs retorik? Eller er der i det mindste en fælles kerne i alle mystiske gennembrud – der så blot tolkes forskelligt, tilpasset mystikerens religiøse tradition?

Vi får nok aldrig det endegyldige svar, men en mulighed er at kun det fysiologiske grundlag for gennembruddet udgør en sådan kerne. Frigivelse af berusende stoffer i hjernen eller en særlig rytme i hjernens elektriske aktivitet har været foreslået.

En mere filosofisk løsning er at gennembruddet består i ren bevidsthed, dvs. klar bevidsthed, men uden struktur, grænser og detaljer – og derfor opleves som totalt og guddommeligt.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig