Medieforskning, forskning i massemedierne og fx deres historie, struktur og økonomi eller mere generelt i massekommunikationens proces og parter. Medieforskning følger massemediernes udvikling mht. den præcise afgrænsning og emnefelter, og omfanget er vokset i takt med stigningen i mediernes antal og udbud. Forskningsfeltet er endnu ikke velafgrænset og selvstændigt og har derfor heller ikke udviklet egne teoridannelser eller metoder, men henter begge dele i de fag og videnskaber, hvorfra den er udsprunget: historie, litteraturvidenskab, sociologi, økonomi og journalistik. De vigtigste arbejdsmetoder er således indholdsanalyse, survey-teknik, driftsøkonomisk analyse, tekstanalyse, billedanalyse og interviewteknik.
Forskerne på feltet kommer fra de nævnte videnskaber, men suppleres med mediernes egne folk. Især dagbladsjournalister har bidraget med en del analyser og historiske værker, der dog gennemgående har haft begrænset rækkevidde.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.