Markedsføringsloven er en lov, der har til formål at fastlægge normerne for erhvervsdrivendes adfærd på det danske marked, herunder i forholdet til andre erhvervsdrivende, konkurrenter, forbrugere, almene samfundsinteresser og øvrige interessenter.

Markedsføringsloven berører alle danske forbrugere og virksomheder. Loven skal således både sikre, at virksomheder kan konkurrere effektivt, og at forbrugerne er hensigtsmæssigt beskyttet mod for eksempel meget aggressiv markedsføring.

Markedsføringsloven skal også sikre en god balance mellem, at forbrugerne får den relevante information, de har behov for, så de kan træffe aktive valg, og samtidig skal virksomhederne ikke pålægges overdrevne og overflødige oplysningskrav.

Markedsføringsloven tilsigter således at give de erhvervsdrivende retsbeskyttelse mod illoyal konkurrence og give forbrugerne et retsværn mod vildledende reklame og andre kritisable forretningsmetoder. Samtidigt skal markedsføringsloven sikre gode og ensartede forbrugerforhold, der er opdaterede i forhold til den teknologiske udvikling. De regler, der vedrører forbrugerbeskyttelsen, administreres af Forbrugerombudsmanden, mens konflikter mellem de erhvervsdrivende indbyrdes normalt indbringes for domstolene, oftest Sø- og Handelsretten i København.

Markedsføringsloven indeholder en retlig standard om, at den erhvervsdrivende skal handle i overensstemmelse med god markedsføringsskik, også benævnt som generalklausulen. Denne bestemmelse i Markedsføringslovens § 3 kan anvendes selvstændigt eller som supplement til lovens øvrige regler. Blandt disse kan fremhæves forbuddet mod at anvende urigtige, vildledende eller utilbørlige angivelser, der kan påvirke efterspørgslen.

Blandt forbrugerombudsmandens vigtigste aktiviteter på området kan nævnes hans opsyn med, at prisangivelser altid er aldeles korrekte. Men der gribes også ind over for andre former for uønsket adfærd, fx køns- og racediskriminerende reklame.

Markedsføringsloven er tæt forbundet med konkurrenceret, immaterialret, Købeloven, Aftaleloven, Kreditaftaleloven, Betalingsloven, Lov om finansiel virksomhed, Forbrugeraftaleloven og E-handelslov m.fl.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig