Markedsføring rettet mod børn og unge er særligt beskyttet i markedsføringsloven. Der skal i markedsføringen tages særlig hensyntagen til børn og unges naturlige godtroenhed, manglende erfaring og kritiske sans, som bevirker, at de er lette at påvirke og nemme at præge, jf. Markedsføringslovens § 11.

Markedsføringen over for børn og unge må ikke udnytte den særlige godtroenhed og mangel på erfaring, der karakteriserer målgruppen børn og unge, som ikke har det samme skeptiske eller analytiske filter som voksne.

Markedsføringen over for børn og unge må ikke direkte eller indirekte opfordre til vold, anvendelse af rusmidler, herunder alkohol, eller anden farlig eller hensynsløs adfærd, eller på utilbørlig måde benytte sig af vold, frygt, mobning eller overtro som virkemidler, jf. Markedsføringslovens § 11, stk. 2.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig