Aldrig så snart havde man fået de første balloner i luften, før man begyndte at eksperimentere med styrbare luftfartøjer. Man forsøgte med at åbne og lukke paraplyer, med årer og med sejl, men først med anvendelsen af motorkraft kom der gang i udviklingen. Det første styrbare luftskib blev konstrueret af H. Giffard i 1852 med aflangt ballonlegeme og en dampmaskine. Charles Renard (1847-1905) og A. Krebs brugte en elektrisk motor med et chrom-klorid-batteri, da de den 9.8.1884 i La France fløj i 23 min. og som de første nogensinde vendte de tilbage til deres startsted. Den elektriske motor på 8,5 hk gav en hastighed på 6 m/s.
Problemet med styrbare luftskibe var at finde en motor, der var tilstrækkelig kraftig, samtidig med at den og de nødvendige drivmidler var lette nok. Med Daimlers udvikling af benzinmotoren fandt man en motor, der havde den rette kombination af kraft og vægt. K. Wölfert gjorde i 1888 nogle prøveflyvninger med en 2-hk-benzinmotor. Forsøget blev gentaget i 1896 med luftskibet Deutschland og en 8-hk-motor. På kejser Vilhelm 2.s initiativ blev endnu en opvisning foretaget i 1897. Wölfert og hans mekaniker R. Knabe steg hurtigt til en højde af ca. 1 km, hvorefter der skete en eksplosion, og det hele styrtede brændende til jorden. Eksplosionen skyldtes formodentlig den hurtige opstigning med udvidelse og dermed udslip af brint fra ballonlegemet til følge. Tændingssystemets brug af en åben flamme satte eksplosionen i gang. Wölfert og Knabe blev den motoriserede flyvnings første dødsofre.
Udviklingen fortsatte, og i begyndelsen af 1900-t. udvikledes luftskibe i både USA og Europa, hvor ikke mindst militæret forudså deres anvendelsesmuligheder. Under 1. Verdenskrig anvendtes luftskibe til rekognoscering og til bombning bag fronterne. Især blev England udsat for tyske zeppelineres angreb. Selvom de ikke voldte større skader, skabte de en voldsom frygt hos civilbefolkningen. I begyndelsen havde tyskerne kun ganske få luftskibe, og senere var de pga. luftforsvaret tvunget til at flyve så højt, at bombningerne blev meget upræcise.
Med den britiske regerings bestilling af to gigantiske luftskibe til passagertransport i 1924 indledtes de store luftskibes æra. I England byggedes R100 og R101, i Tyskland Graf Zeppelin og i USA bl.a. Akron, alle af den stive type. Fra Tyskland forbandt man Nord- og Sydamerika med Europa i et rutenet, der med hastigheder på over 100 km/h gav væsentlig hurtigere forbindelser end passagerskibene. Luftskibenes styrke lå i, at de uanset motorproblemer kunne holde sig svævende, medens deres svagheder skyldtes den enorme følsomhed over for vindpåvirkning, behovet for store hangarfaciliteter samt den evige frygt for den brandfarlige brint. Flere luftskibe kom til, men en række uheld, der kulminerede med Hindenburgs brand i 1937, betød enden på æraen.
Især USA fortsatte dog med at anvende luftskibe. Under 2. Verdenskrig anvendtes de til at eskortere konvojer og til havovervågning; sidstnævnte anvendelse fortsatte frem til 1961.
Luftskibe bruges i dag som store reklamebannere ved sportsarrangementer, overvågning og rundflyvninger. Et nyere luftskib, der tilbyder rundflyvninger, er Zeppelin NT, der blev indviet i Friedrichshafen 18.9.1997.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.