Lagerteori, økonomisk og operationsanalytisk teori om lagres rolle i en virksomhed og den mest hensigtsmæssige dimensionering og styring af dem. Lagre har en række funktioner. De er nødvendige for at udjævne forskelle i udbud og efterspørgsel, de giver beskyttelse mod usikkerhed, og de letter virksomhedens styring, idet indkøb, produktion og salg kan planlægges mere uafhængigt af hinanden, når lagre kan fungere som stødpuder mellem dem.

Der er imidlertid forbundet en række omkostninger med det at holde lagre; de kommer bl.a. fra den kapital, som er bundet i lagrene, de engangsomkostninger, som er knyttet til leveringer eller iværksættelse af produktion, og, hvis lagrene bliver tømt, den tabte fortjeneste ved at måtte afvise kunder eller ved at forsinke processer i produktionen.

Lagerteorien beskriver forskellige lagerpolitikker, dvs. regler for styring af tilgang til og afgang fra lageret. De brugbare tiltag afhænger bl.a. af, om lageret kan overvåges løbende eller blot periodisk. En optimal lagerpolitik frembringer et ønsket serviceniveau, fx at 95% af alle kunder betjenes uden forsinkelse ved brug af færrest mulige omkostninger.

De tidligste lagerteorier blev udviklet af ingeniører i USA i 1920'erne. De beskrev bl.a. den optimale lagerpolitik i tilfælde af konstant og fuldstændig forudseelig efterspørgsel efter et enkelt produkt. Nyere lagerteorier understreger usikkerhed og samspillet mellem forskellige produkter. I stedet for at bestemme en optimal politik i sådanne mere komplicerede situationer nøjes man i almindelighed med at forsøge at forudsige lagerpolitikkens konsekvenser. Se også logistik.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig