Læsevanskeligheder er en samlende betegnelse for forskellige typer af vanskeligheder med læsning. Læsevanskeligheder kan skyldes vanskeligheder med at identificere skrevne ord, begrænsninger i forståelse af sprog i tekster eller eventuelt en kombination af disse udfordringer. Læsevanskeligheder afhænger ikke blot af en persons niveau af læsefærdigheder, men også af de krav og forventninger til læsning, som personen møder i sin hverdag.

Læsevanskeligheder som følge af ordblindhed

Ordblindhed (eller dysleksi) er en af de mest almindelige typer af læsevanskeligheder. Ordblindhed er kendetegnet ved basale vanskeligheder med at lære at læse ord med udgangspunkt i bogstavernes lyde. Vanskelighederne ses i særlig grad ved læsning af ord, som den ordblinde ikke før har mødt på skrift.

Læsevanskeligheder som følge af begrænset forståelse af sprog

Læsevanskeligheder kan også være en følge af begrænsninger i sprogforståelse. Dette ses for eksempel, når en læser har begrænset kendskab til mange af de ord og udtryk, som tekster indeholder, og derfor har svært ved at forstå indholdet. Sådanne vanskeligheder optræder ofte, når en person læser tekster på et andet sprog end sit modersmål (se andetsprog eller fremmedsprog).

Læsevanskeligheder som følge af begrænset sprogforståelse ses også hos nogle personer, der læser på deres modersmål, men for eksempel har udviklingsmæssige sprogforstyrrelser.

Læsevanskeligheder som følge af hjerneskade

En særlig type af læsevanskeligheder er aleksi, som oftest betegner delvist eller totalt tab af læsefærdighed som følge af en erhvervet hjerneskade. Sådanne vanskeligheder optræder oftest sammen med afasi.

Forekomst af læsevanskeligheder

Om en person har læsevanskeligheder afhænger blandt andet af de forventninger og krav til læsning, som personen møder og har til sig selv i forbindelse med skolegang, uddannelse, arbejde og samfundsliv. Det er således ikke blot det faktiske niveau af læsefærdigheder, der afgør, om en person kan siges at have læsevanskeligheder.

Den anslåede andel af voksne med læsevanskeligheder varierer betydeligt (fra 3 % til 46 %) i danske undersøgelser af voksnes læsefærdigheder alt afhængigt af de læsekrav og kriterier, der er blevet lagt til grund for afgrænsningerne af læsevanskeligheder i de forskellige undersøgelser. Undersøgelserne viser dog samstemmende, at personer med relativt svage læsefærdigheder er overrepræsenterede blandt voksne med kort uddannelse, lav indkomst og udenlandsk herkomst.

Læs mere i Den Store Danske

Litteratur

  • Elbro, C. (2021). Læsevanskeligheder (2. udgave). København: Hans Reitzels Forlag.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig