konstruktivisme - kunsthistorisk begreb

Konstruktivisme er inden for kunsthistorien geometriserende tendenser i moderne nonfigurativ kunst. Mere historisk præcist betegner konstruktivisme den ene del af den russiske avantgarde i andet tiår af 1900-t. med navne som Naum Gabo og Antoine Pevsner, El Lisitskij, Aleksandr Rodtjenko og Vladimir Tatlin.

Tatlin konstruerede sine første "malerirelieffer" af forskellige materialer 1913-14, men navnet konstruktivisme dukkede først op i 1920. Kunsten skulle gøres til en objektiv, videnskabelig undersøgelse af billedets formelle egenskaber. Samtidig skulle den være en integreret del af det industrialiserede samfund og fungere i et tæt samarbejde med arkitektur og design.

Konstruktivismen prioriterer det rationelle og anvender ofte geometriske former. I modsætning til abstrakt kunst afviser man enhver relation til naturen, den sete virkelighed. Konstruktiv kunst er noget i sig selv, skaber sin egen virkelighed, der ikke går ud fra andet end kunstnerens hjerne, følsomhed eller forestillingsverden.

Konstruktivismens idéer førtes videre i den tyske kunstskole Bauhaus (fra 1919) af bl.a. László Moholy-Nagy og i neoplasticismen omkring tidsskriftet De Stijl (1917-31) i Holland med kunstnere som Piet Mondrian og Theo van Doesburg. De reducerede maleriet til et system af rette linjer og vinkler og anvendte kun primærfarverne rød, gul og blå plus sort og hvid.

I 1930 dannedes den internationale kunstnergruppe Cercle et Carré, og samme år startede van Doesburg tidsskriftet Art Concret, hvis første og eneste nummer indeholder et manifest for konkret kunst, en samlende betegnelse for de ovennævnte variationer af konstruktivisme.

Derefter fulgte den franske sammenslutning Abstraction-Création (1931-36), og Schweiz blev et vigtigt center for kunstretningen med bl.a. Max Bill. Siden har konstruktivismen givet impulser til kinetisk kunst, op art og minimal art.

Dansk konstruktivisme

I Danmark fik konstruktivismen sit gennembrud i 1948 med sammenslutningen Linien IIs anden udstilling. Nogle af de deltagende kunstnere har siden holdt ved denne udtryksform, bl.a. i en række store udsmykninger af bl.a. Paul Gadegaard, Ib Geertsen, Ole Schwalbe og Gunnar Aagaard Andersen. Senere har gruppen Ny Abstraktion med baggrund i den russiske konstruktivisme på en række store udstillinger arbejdet med at samordne kunstværker og rum til en helhed.

Begrebet konstruktivisme benyttes desuden inden for:

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig