Magnetkompasset er baseret på, at Jorden har magnetiske poler i nærheden af de geografiske poler (magnetisk sydpol ved den geografiske nordpol), dvs. at nordpolen af en frit ophængt magnet, der vil stille sig parallelt med Jordens feltlinjer, derfor vil pege nogenlunde i retning af nord. Allerede i 1100-t. vides magnetkompasser at have været i brug i Middelhavsområdet, og derfra bredte de sig efterhånden til Nordeuropa.
Om udformningen af de første kompasser vides meget lidt; sandsynligvis bestod de blot af en enkelt frit ophængt kompasnål, der kunne angive en grov nordretning. Med den oversøiske fart, der blev almindelig i 1500- og 1600-t., voksede behovet for et pålideligt kompas, og det førte til udvikling af det traditionelle tørkompas. Tørkompasset var ret uroligt, hvorfor man gik over til væskekompasset, hvis kompaskop, som navnet siger, er fyldt med en væske, ofte sprit. Dette giver et bedre dæmpet kompas, ligesom det tillader anvendelse af kraftigere magneter, da der kan kompenseres for vægten ved anvendelse af en flyder omkring kompassets centrum.
Magnetkompasser er behæftet med fejl dels pga. misvisning, dvs. vinklen mellem jordmagnetismens feltlinjer på stedet (misvisende N-S-linje) og meridianen, dels pga. deviation, dvs. vinklen mellem den misvisende N-S-linje og kompassets faktiske stilling. Summen af misvisning og deviation kaldes devierende misvisning og er den vinkel, som kompaskursen skal rettes med for at få den retvisende kurs.
Misvisningen forandrer sig med tiden som følge af, at Jordens magnetiske poler vandrer, men den er konstant på alle kurser, og dens lokale størrelse og årlige forandring er angivet i alle almindelige søkort.
Deviationen er den resulterende fejl, der er forårsaget af flere inducerede magnetfelter i skibets jerndele. Disse kan være permanente eller flygtige, og den resulterende fejl varierer med skibets position, med dets krængning og med dets kurs. Deviationen kan findes ved at gennemsejle en fuld cirkel, mens deviationen løbende konstateres på de forskellige kompaskurser enten ved pejlinger til objekter, hvortil retningen kendes, eller vha. en deflektor, dvs. et instrument, der måler kompassets varierende indstillingskraft på de forskellige kurser. De fundne resultater lægges ned i en deviationskurve. Deviationen kan i nogen grad reduceres ved kompasretning, dvs. anbringelse af små magneter rundt om kompasset i et nathus, så deres resulterende magnetfelt er af samme størrelse, men modsatrettet skibets eget magnetfelt.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.