Den oldgræske komedie formodes at være født ud af frugtbarhedskultus, dionysiske fester, ritualer og optog. Tempelpladsen og senere (i middelalderen) kirken eller kirkepladsen var steder, hvor dramatiske arrangementer kunne opstå, under visse omstændigheder også komiske scener.
Men i bysamfund, ikke mindst på markedspladsen og lignende steder, blev der især udfoldet scenisk underholdning. Og fra gøgleren til sketchen og komedien er der kort.
En sådan folkelig komediekunst og komedietradition er en vigtig faktor i teaterhistorien; komedien er en af de teaterformer, som ikke behøver teaterbygninger. Den behøver heller ikke fikserede tekster, dramaskrivere.
Den komiske genre kan klare sig som pantomime eller med improvisation af ordene. En af de artistisk højest udviklede komediearter i teaterhistorien, den italienske commedia dell'arte i 1500-1600-tallet, havde ikke manuskript og rollebøger, men faste roller og situationsforløb.
Denne komedieforms enorme betydning for den klassiske europæiske litterære komedie (Molière, Ludvig Holberg) er et af de smukkeste eksempler på samspillet mellem gøgler-aktør og digter i komediens historie. Men da skuespillet er øjeblikkets kunst, mens tekster består, lader komediens historie sig lettest rekonstruere som en litteraturhistorie.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.