Kognitiv stil, særtræk ved en persons måde at tænke, bearbejde informationer og løse problemer på; antages at ligge bag ved og præge personens måde at gribe opgaver an på.

De tre hyppigst omtalte og undersøgte typer er 1) impulsiv-refleksiv, dvs. fra en hastig og upræcis til en langsom og velovervejet stil, 2) indsnævret-fleksibel, der vedrører, om man ser efter få eller mange aspekter i en situation og 3) feltafhængig-feltuafhængig, der vedrører, om man er afhængig af ydre stimuli (feltet) eller bygger på egne indre stimuli. Kognitiv stil har vist sig svær at adskille fra intelligens. Det er omstridt, om kognitiv stil kan regnes for at være et alment træk ved en person, eller om det er en situationsbestemt arbejdsmåde. Kognitiv stil er påvirkelig af udvikling, erfaringer og opgavesværhed.

Udviklingen fra barn til voksen synes at gå i retning af øget refleksivitet, fleksibilitet og feltuafhængighed. Den kognitive stil bestemmes imidlertid meget af erfaringer gennem opdragelse og undervisning. Undersøgelser viser, at den kognitive stil kan skifte fra situation til situation, så en elev i skolen viser en refleksiv stil i matematik, men er impulsiv indtil det kaotiske i dansk, afhængigt af forskelle i dygtighed og opgavekrav i de to fag.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig