Julemanden er i den moderne tradition en gammel mand med langt hvidt skæg og rød dragt. Han kommer ifølge fortællingen med julegaver til børnene.

julemanden

Sankt Nicolaus, maleri i kirken San Sebastiano i Venedig. Malet af Tizian. Sankt Nicolaus var en katolsk helgen, der i 1600-tallet af hollandske indvandrere indførtes i Nordamerika og her fik navnet Santa Claus.
Oprindelse
Den moderne julemandsskikkelse har flere forskellige hedenske og kristne foregangsmænd.
Nogle forskere peger på, at den ældste forløber skal findes i nordisk religion og mytologi. Guden Odin uddelte ifølge mytologien gaver, når han i forbindelse med den førkristne fejring af jól red over nattehimlen på sin ottebenede hest, Sleipner. Med hjælp fra ravnene Hugin og Mugin skelnede Odin mellem de, der gennem god opførsel havde gjort sig fortjent til gaver, og de, som i stedet stod til straf.
Hedensk slavisk mytologi rummer tilsvarende beretninger om Fader Frost – en troldmandslignende, mytisk karakter – der på samme vis delte gaver ud ved jule- og nytårsfejringer.
Legenden om Sankt Nicolaus
Da Norden, de slaviske lande og Centraleuropa blev kristnet, blev rollen som gavegiver gradvist overtaget og omformet med afsæt i legenden om Sankt Nicolaus. Nicolaus var biskop af Myra i 300-tallet og blev senere skytshelgen for blandt andet prostituerede, søfarende og børn. I flere fortællinger om Nicolaus forlyder det desuden, at han var en generøs gavegiver. Dette menes at være afsættet for, at hans navnedag, den 6. december, i nogle lande stadig fejres ved, at børnene modtager gaver.
Sankt Nicolaus danner afsættet for den fælles forståelse af julemanden, der i løbet af 1900-tallet har spredt sig til det meste af verden.
Julemandens følgere
I store dele af verden har julemanden fået følgeskab af en række figurer, der både har ageret hjælpere, alteregoer og tjenere.
Fællestrækkene for disse er, at de som regel står for en form for afstraffelse, mens julemanden varetager gaveuddelingen. Denne arbejdsdeling understreger julemandstraditionens opdragende funktion.
I Tyskland har julemanden siden 1500-tallet fået hjælp af Knecht Ruprecht, som ifølge fortællingen uddeler slag til uopdragne børn. Et andet modstykke til den generøse julemand er bl.a. Krampus, som især har spillet en rolle i østrigsk folklore.
I Nederlandene fik julemanden i 1850’erne følgeskab af Sorte Piet (Zwarte Piet), der er baseret på en stereotyp forestilling om sorte maurere. Fremstillingen af denne karakter er siden 2010’erne blevet kritiseret for at udgøre en racistisk overlejring fra slavetiden. I de Siinterklaas-optog, der finder sted i hollandske byer hvert år den 5. december, fremstilles Sorte Piet nu ofte som en tilsodet skorstensfejer og ikke længere som en karikatur over den hollandske adels slavegjorte tjenere.
Julemandens udseende


Julemanden har ikke altid været fremstillet som en rund og munter karakter. Dette billede vandt først entydigt frem i 1930’erne. Indtil da kunne han både fremstå som en gusten, langlemmet ældre herre og en lille nisseagtig karakter.
Det er en udbredt misforståelse, at julemandens udsende er blevet udtænkt af folk i Coca-Colas reklameafdeling. Julemanden blev afbilledet i sit rød-hvide antræk allerede i 1870’erne – længe før Coca-Cola blev lanceret – af den tysk-amerikanske tegner Thomas Nast (1840-1902), der leverede illustrationer til forskellige prominente tidsskrifter i USA. Tøjet og farvesammensætningen tog angiveligt afsæt i den traditionelle bispekåbe og fortællingen om Sankt Nicolaus.
Sodavandproducentens reklametryk fra 1930’erne og ikke mindst Disneys Julemandens Værksted (1932) har dog givetvis bidraget til at udbrede og ensarte vores opfattelse af julemandskarakteren.
Julemanden begyndte første gang at hilse sine omgivelser med det karakteristiske og joviale ”ho-ho-ho” i amerikanske viser og småtekster fra begyndelsen af 1900-tallet.
Julemandens adresse
Det er et centralt element i den folklore, der omgiver julemanden, at børn kan sende ham ønskesedler med posten. Dog har det længe været omtvistet, hvortil brevene skulle stiles. Denne uenighed er til dels forbundet med regionale kommercielle interesser, idet julemanden udgør et stærkt varemærke.
Den norsk-danske forfatter og illustrator Louis Moe (1857-1945) var i sin Julemandens Bog (1898) med til at etablere fortællingen om, at julemanden havde adresse på Nordpolen. Senere er der dog især blandt danske børn opstået en opfattelse af, at julemanden bor i Grønland. Denne ide er blevet understøttet gennem de danske julekalendere, der siden 1962 er løbet over skærmen.
I 1980’erne fremførte de finske turistmyndigheder, at julemanden var hjemmehørende i Lapland, og de begyndte sideløbende at opbygge Julemandens Landsby og forlystelsesparken SantaPark nær den nordfinske by Rovaniemi. Siden har Island gjort samme krav på julemanden.
Julemanden i Danmark

En julemandsagtig karakter kan første gang dateres i Danmark i Peters Jul (1866). Heri havde han navnet 'Den gamle Jul'. Han uddelte ikke gaver, men gik derimod rundt og tændte juletræet i hjemmene.
Indtil slutningen af 1800-tallet var husnisserne stadig de primære gavegivere i Danmark, men ved indgangen til det 20. århundrede blev julemanden efter internationalt forbillede et fast element i den danske juleaftensfejring.
Fra tiden omkring Første Verdenskrig har vi de første danske beretninger om, at voksne medlemmer af husstanden optræder udklædt som julemand.
Carl Dauw, den første danske varehusjulemand, fik sin debut i 1932 i Magasin du Nord ved Kongens Nytorv.
I årene 1957-2019 har Dansk Julemands Laug afholdt Julemændenes verdenskongres på Dyrehavsbakken nord for København. Den årlige komsammen for op mod 150 udklædte julemænd blev aflyst i forbindelse med COVID-19-epidemien og er ikke siden blevet gennemført.
Kommentarer (2)
skrev Søren K. Rasmussen
afsnittet “Legenden om Sankt Nicolaus” vil blive mere fyldesgørende hvis det tilføjes at hans lig blev hjemtaget/stjålet til Bari hvor han der, som skytshelgen, bliver besøgt af mange troende fra den ortodokse kirke hvert år og især omkring d. 6. december.
svarede Caroline Nyvang
Tak - god pointe. Men det fremgår allerede af selve lexopslaget, der alene angår Sankt Nicolaus. Jeg har nu tilføjet dette.
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.