Jiddisch teater kan spores tilbage til 1500-tallet, da de årlige purimspil blev opført som festunderholdning for at mindes Det Gamle Testamentes beretning om Ester, der reddede jøderne fra Haman. Spillene blev skabt ud fra improvisationer og med brug af masker; figurerne mindede om commedia dell'arte, og purimspillerne var lokale amatører eller elever fra rabbinerskolerne.

Udviklingen af jiddisch teater er tæt forbundet med jødisk emigrationshistorie. Avram Goldfaden (1840-1908) oprettede et professionelt teater i Odesa ved Sortehavet, men da den russiske kejser i 1883 forbød teater på jiddisch, rejste Goldfaden til USA. I 1916 blev Vilna-truppen i Litauen grundlagt, hvis skuespillere med inspiration fra Stanislavskijs teater fik stor indflydelse på amerikansk jiddisch teater.

I 1919 grundlagde Aleksandr Granovskij (1890-1936) i Petrograd et studio, som 1920 blev flyttet til Moskva og kaldt for Det Jødiske Kammerteater, senere GOSET. Her var Aleksandr Tysjler (1898-1980) og Marc Chagall scenografer. I 1933 blev Kulturbund Deutscher Juden dannet, hvis teaterforestillinger på trods af nazismen bestod til slutningen af 1941.

Især i New York fik ca. 2 mio. jødiske immigranter et kulturelt samlingspunkt i jiddisch teater med kunstnere som Irving Berlin, George Gershwin og Marx Brothers. Siden 1970'erne er der skabt nyt jiddisch teater i Tel Aviv, Warszawa, Bukarest, New York og Buenos Aires. Se også Israel (teater).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig