gotik - skulptur

Gotik - skulptur, Den gotiske skulptur udvikledes ligesom arkitekturen i omegnen af Paris 1140-50 med udsmykningen af kirkerne Saint-Denis ved Paris og Notre-Dame i Chartres. Fra Île-de-France bredte den sig til det øvrige Frankrig og videre til så godt som hele Europa.

Udviklingen skete i kirkeportalernes skulpturer. Søjlefigurerne, der indgik i de skolastiske teologers store billedprogrammer, var endnu underkastet arkitekturen; oprindelig var de malet i stærke farver.

De smalle kroppe står langs søjlerne uden at dreje hovederne, og de lodrette dragtfolder er næsten kun tegnet i stenen. Det nye er den understregede vertikalitet og de individuelle, åndfulde ansigter. I løbet af de følgende hundrede år nærmede udformningen sig friskulptur.

En S-lignende kropsstilling, det "gotiske svaj", gav figurerne dynamik, og dragternes folder blev underskåret og gav lys- og skyggevirkninger. Denne udvikling kan følges i Chartres-katedralens tværskibsportaler (ca. 1200-60) og på katedralerne i Paris, Amiens, Reims og Strasbourg.

Den helt frigjorte figur repræsenteres af Bambergrytteren (ca. 1235) i domkirken i Bamberg, stifterfigurerne fra ca. 1250 i domkirken i Naumburg og de mange statuer af Madonna med barnet siddende på hendes fremskudte hofte, udført af bl.a. Giovanni Pisano.

Træskulpturen blomstrede især i Mellemeuropa og i Norden. Omkring 1300-50 opstod den udskårne altertavle, hvis midterstykke med bibelske scener fra passion og himmelkroning blev flankeret af to eller flere fløje med mindre scener.

Store værksteder blev ledet af mestre som Tilman Riemenschneider og Veit Stoss i Sydtyskland og Bernt Notke i Lübeck. De gotiske krucifikser viser i modsætning til de romanske Kristus som død eller døende med tornekrone og krydsede fødder samlet med én nagle.

Den gotiske arkitekturs forkærlighed for store vinduesåbninger gav mulighed for en bemærkelsesværdig udvikling af glasmaleriet, der nåede et højdepunkt i første halvdel af 1200-tallet.

Katedralen i Chartres er særlig rig på glasmalerier, bl.a. den berømte Notre-Dame de la belle Verrière, et tidligt arbejde fra ca. 1150.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig