Fragtflyvning, flytransport af gods. Fragtflyvning skabte det første grundlag for egentlig kommerciel luftfart. Da de første luftfartsselskaber blev dannet kort efter 1. Verdenskrig, blev det både i Europa og i USA hurtigt klart, at uden statslig støtte kunne luftfartsselskaberne ikke klare sig. I en del europæiske lande blev en sådan støtte givet direkte, mens støtten i USA blev givet i form af kontrakter om postflyvning, der blev det bærende økonomiske grundlag for de fleste luftfartsselskaber. Efterhånden blev det imidlertid almindeligt at tage passagerer med på postruterne for at supplere indtjeningen. Siden er passagerflyvning blevet vigtigst, men godstransport i passagerflyenes fragtrum udgør en meget væsentlig del af luftfartsselskabernes indtjening. Lidt over halvdelen af verdens luftfragt transporteres på denne måde.

Store markeder for fragtflyvning er USA indenrigs, USA-Europa, USA-Asien og Europa-Asien.

En stadig større del af fragtflyvningen foregår i egentlige fragtfly og i kombinerede passager- og fragtfly. I kombiflyene er en del af selve kabinen indrettet til godsbefordring, og skillerummet mellem passager- og godsafdelingen kan flyttes efter behov.

De mest almindelige fragtfly er ældre passagerfly, der er blevet ombygget til godstransport; der bygges dog også helt nye fragtflytyper, hvor de vigtigste er McDonnell Douglas MD-11F og Boeing 747-400F; den sidstnævnte kan bringe en last på 124 t over en strækning på 8250 km. Ved transport af meget store og tunge genstande anvendes ofte den ukrainsk-byggede firemotorede Antonov An-124, der kan fragte 165 t over en strækning på 4500 km. En endnu større version, den seksmotorede An-225, der er verdens største fly, kan bære 220 t over 4500 km. Hidtil er der dog kun bygget en An-225. Fragtfly er imidlertid ikke kun store jetfly; også mindre propelfly anvendes til fragtflyvning af fx aviser, elektroniske komponenter og væddeløbsheste. En del store selskaber har opbygget et verdensomspændende stykgodsnet, hvor godset opsamles med mindre fly på regionale flyvepladser og flyves til større lufthavne, hvor der sker en omladning til de store, interkontinentale fragtfly.

For de danske lufthavnes vedkommende androg mængden af ankommet og afgået gods i 2015 i alt 2.116.000 t.

Se også befragtning.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig