Forholdsmæssigt afslag er et krav på prisafslag, hvis den ydelse, som modparten i et aftaleforhold skal præstere, lider af en værdiforringende mangel. Et forholdsmæssigt afslags funktion er at korrigere den købspris, som parterne har aftalt, når det viser sig, at fx ejendommen ikke har den værdi, som den efter aftalen skulle have.

Afslaget beregnes efter forholdet mellem ydelsens værdi med mangel og uden. Har en købt genstand fx en mangel, som forringer dens værdi med 20%, kan købesummen kræves nedsat med samme procentsats. Ofte er det umuligt at beregne forringelsen præcist, og afslaget gives da efter en skønsmæssig vurdering. Der kan ikke gives afslag for bagatelagtige mangler.

Ved mangler ved fast ejendom ligger bagatelgrænsen noget højere end ved løsøre.

Forholdsmæssig afslag i et forbrugerkøb

Forholdsmæssigt afslag i købesummen er, når forbrugeren kan kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen i forbindelse med en køberetlig mangel.

Efter Købelovens § 78 b, kan forbrugeren, såfremt salgsgenstanden lider af en mangel, kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen eller hæve købet, hvis manglen er væsentlig.

Forbrugeren har ret til enten et forholdsmæssigt afslag i prisen eller ophævelse af købet, hvis

  1. sælgeren ikke har foretaget afhjælpning eller omlevering
  2. salgsgenstanden forbliver mangelfuld, selv om sælgeren har forsøgt at foretage afhjælpning eller omlevering ,
  3. manglen er af en så alvorlig karakter, at et omgående afslag i prisen eller omgående ophævelse af købet er berettiget, eller
  4. sælgeren har tilkendegivet, eller det fremgår tydeligt af omstændighederne, at sælgeren ikke vil foretage afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid eller uden væsentlig ulempe for køberen.

Forbrugeren er ikke berettiget til at ophæve købet, hvis manglen er uvæsentlig. Sælgeren har bevisbyrden for, at manglen er uvæsentlig.

Ad. 1. Det betyder, at forbrugeren for det første har ret til forholdsmæssigt afslag i prisen eller ophævelse af købet, hvis sælgeren slet ikke har foretaget afhjælpning eller omlevering. Dette gælder for alle køb, herunder køb af digitalt indhold, digitale tjenester og varer med digitale elementer.

Ad. 2. Det betyder, at forbrugeren har ret til forholdsmæssigt afslag i prisen eller ophævelse af købet, hvis sælgeren uden succes har forsøgt at gøre salgsgenstanden fri for mangler ved afhjælpning eller omlevering. Det omfatter f.eks. tilfælde, hvor en mangel ikke er blevet afhjulpet eller kun delvis er blevet afhjulpet, tilfælde, hvor en mangel er blevet afhjulpet, men hvor salgsgenstanden under sælgerens afhjælpning er blevet påført en ny mangel, og tilfælde, hvor en omleveret salgsgenstand også er mangelfuld, hvad enten manglen er af samme eller anden karakter som manglen ved den først leverede salgsgenstand. Navnlig for dyre eller komplekse varer kan det imidlertid være berettiget at give sælgeren endnu et forsøg på at afhjælpe manglen, før forbrugeren har ret til at kræve forholdsmæssigt afslag eller ophævelse af købet.

Ad. 3. Omfatter tilfælde, hvor manglen er af en så alvorlig karakter, at et omgående afslag i prisen eller omgående ophævelse af købet er berettiget. Som eksempel på en køberetlig mangel af alvorlig karakter, der kan give ret til umiddelbart at kræve afslag i prisen eller ophævelse af købet, kan nævnes, at forbrugeren får leveret antivirussoftware, der selv er inficeret med virus.

Ad. 4. Omfatter tilfælde, hvor sælgeren har tilkendegivet, eller det fremgår tydeligt af omstændighederne, at sælgeren ikke vil foretage afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid eller uden væsentlig ulempe for forbrugeren.

Det betyder, at forbrugeren har ret til forholdsmæssigt afslag i prisen eller ophævelse af købet, f.eks. hvis sælgeren har tilkendegivet slet ikke at ville foretage afhjælpning eller omlevering.

Forbrugeren har også ret til forholdsmæssigt afslag i prisen eller ophævelse af købet, hvis sælgerens tilkendegivelser vedrørende afhjælpning eller omlevering indebærer, at afhjælpning eller omlevering ikke vil blive foretaget inden rimelig tid eller uden væsentlig ulempe for forbrugeren. Det samme gælder, hvor dette ikke fremgår af sælgerens tilkendegivelser, men tydeligt fremgår af omstændighederne i øvrigt, eksempelvis de faktiske foranstaltninger sælgeren har truffet med henblik på afhjælpning eller omlevering.

Afslag i prisen skal fastsættes forholdsmæssigt på grundlag af den lavere værdi af den salgsgenstand, som forbrugeren har modtaget, i forhold til den værdi, salgsgenstanden ville have haft, hvis den havde været fri for mangler. Det betyder, at afslag i prisen skal fastsættes i forhold til værdien af salgsgenstanden med og uden mangel. Er salgsgenstanden f.eks. 20 pct. mindre værd med manglen end i mangelfri stand, udgør det forholdsmæssige afslag 20 pct. af prisen.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig