Forhandlerpræmiering er, når en erhvervsdrivende præmierer efterfølgende omsætningsled i forbindelse med indkøb af varer, som skal sælges videre eller indgå i produktionen.

Forhandlerpræmiering har til formål at fremme afsætningen. Forhandlerpræmiering kan også forekomme i forbindelse med udførelse af arbejds- og tjenesteydelser. Forhandlerpræmiering består i, at en erhvervsdrivende ved salg af en hovedydelse giver en "gratis" tillægsydelse. Hensigten er at fremme salget til den endelige køber.

Tillægsydelser er naturalier typisk beregnet til privat brug, som opnås uden særskilt betaling. Mulighed for at deltage i lodtrækninger om attraktive præmier er også forhandlerpræmiering.

Markedsføringsloven indeholder ikke en udtrykkelig bestemmelse, der specifikt regulerer brug af forhandlerpræmiering. Forhandlerpræmiering skal derfor vurderes efter generalklausulen i Markedsføringslovens § 4. Efter fast retspraksis vil forhandlerpræmiering imidlertid nemt komme i strid med denne bestemmelse om at handle i overensstemmelse med god erhvervsskik.

Eksterne links

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig