Forbud mod uanmodede henvendelser er forbud mod at erhvervsdrivende uden forudgående anmodning herom retter telefonisk eller personlig henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale. Forbuddet fremgår af Forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1.

Forbuddet mod uanmodede henvendelser omfatter også steder, hvortil der ikke er almindelig adgang, fx foreninger, klubber og offentlige institutioner – herunder fx skoler og hospitaler.

Ifølge Forbrugeraftalelovens § 4, stk. 2, gælder § 4, stk. 1, ikke for telefoniske henvendelser om bestilling af bøger, tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter, formidling af forsikringsaftaler og tegning af abonnement om redningstjeneste eller sygetransport.

Et løfte afgivet af forbrugeren ved en erhvervsdrivendes henvendelse i strid med Forbrugeraftalelovens § 4 ikke bindende.

Forudgående anmodning om henvendelse

Den forudgående anmodning kan være såvel skriftlig som mundtlig, ligesom den kan være fremsat telefonisk, i et brev, i en annonce eller på anden måde. Indrykker en forbruger en annonce med tilbud om køb af en vare, ligger heri en anmodning om, at der rettes henvendelse til denne i anledning af annoncen, og denne anmodning omfatter normalt også telefonisk eller personlig henvendelse fra erhvervsdrivende, medmindre andet er tilkendegivet i annoncen. Anmodningen skal være forudgående, udtrykkelig og utvetydig.

Anmodningen skal komme fra forbrugeren selv eller fra en person, som har bemyndigelse dertil. Hvis forbrugeren har anmodet den erhvervsdrivende om et besøg i ét øjemed, men besøget reelt bliver aflagt i et andet øjemed, er aftalen ugyldig.

Brug af gaver eller tilbud om deltagelse i konkurrencer eller lignende til at opnå en anmodning fra en forbruger om dennes modtagelse af et besøg på bopælen eller en telefonisk henvendelse kan efter omstændighederne medføre, at kravet om, at der skal foreligge en udtrykkelig og utvetydig anmodning, ikke anses for opfyldt.

Et samtykke til at blive kontaktet personligt eller telefonisk givet af en forbruger på vegne af en anden forbruger (vennehvervning) er ikke gyldigt.

Uden for forbuddet

Forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1 omfatter ikke spaminformationer, som popper op på pc’en fx ved brug af søgemaskiner på internettet. Den enkelte pop op-reklame kan alt efter sit indhold eller den måde, hvorpå den påvirker forbrugerens skærmbillede eller internetforbindelse, være i strid med Markedsføringslovens bestemmelser, herunder om god markedsføringsskik.

Bestemmelsen i Forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1 omfatter ikke andre former for uanmodede henvendelser, specielt ikke skriftlige. Omdeling af reklamemateriale eller vareprøver, telegrafiske meddelelser osv. falder således uden for reglen. Sådanne foranstaltninger kan imidlertid efter omstændighederne være i strid med Markedsføringsloven.

Uanmodede henvendelse på gader, veje, pladser og andre steder som fx jernbanestationer og restauranter, hvortil der er almindelig adgang, falder derimod uden for forbuddet. Når en erhvervsdrivende indgår aftaler ved uanmodede henvendelser på offentlig vej e.l., skærper det kravene til aftaleindgåelsen.

Bestillingsoptagelser og salg, som finder sted i forbindelse med sammenkomster hos private eller i forbindelse med biografforestillinger, udflugter eller lignende (krosalg mv.), vil ikke kunne anses for uanmodede henvendelser, når deltagerne på forhånd er underrettet om arrangementets karakter, herunder at køb eller bestillingsafgivelse kan ske under arrangementet.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig