Forbrugeraftaleloven er en lov der regulerer især forbrugeraftaler, der er indgået uden for den erhvervsdrivendes faste forretningssted. Formålet med Forbrugeraftaleloven er at sikre forbrugeren en øget beskyttelse mod misbrug og en rimelig retsstilling på områder, hvor der er et specielt behov herfor samt at værne om privatlivets fred, idet de fleste mennesker anser den uanmodede henvendelse som en påtrængende og generende salgsform.

Fortrydelsesfrist ved nethandel

Forbrugeraftaleloven sikrer, at forbrugerne har de samme rettigheder i hele EU ved køb af varer og tjenesteydelser på nettet og ved postordre- eller telefonsalg. Der er 14 dages fortrydelsesfrist ved handel på nettet i EU. Det gælder både ved køb af varer, tjenesteydelser og digitalt indhold. Reglerne varierer afhængigt af, hvad købet vedrører.

Forbrugeren skal ved handel på nettet have en række oplysninger om fortrydelsesretten og vilkårene for at fortryde. Loven indeholder også regler for, hvornår en virksomhed må kontakte forbrugeren med henblik på telefonsalg. Regler for opsigelse af løbende abonnementer er også omfattet af Forbrugeraftaleloven

Forbrugerbeskyttende lovregler

Forbrugeraftaleloven indeholder en række regler om beskyttelse af forbrugeren i de tilfælde, hvor en forbrugeraftale indgås uden forbrugerens forudgående henvendelse til den erhvervsdrivende på dennes forretningssted. Forbrugeraftaleloven giver dels et forbud mod uanmodet henvendelse på steder, hvor der ikke er almindelig adgang (herunder forbrugerens bopæl, arbejdsplads mv.), dels en fortrydelsesret ved aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes faste forretningssted. Endvidere er der i Forbrugeraftaleloven fastlagt en fortrydelsesret på 14 dage for aftaler indgået via fjernsalg, herunder fjernsalgsaftaler af finansielle tjenesteydelser og en ret til opsigelse af aftaler om løbende tjenesteydelser mv.

Regler kan ikke svækkes

Forbrugeraftalelovens regler kan ikke fraviges til skade for forbrugeren, jf. Forbrugeraftalelovens § 33. Aftaler eller vilkår, der forringer forbrugerens retsstilling, fx et postordresalg, der annoncerer med »uden returret« for forbrugeren. Hvis en aftale eller et vilkår er ugyldigt ved indgåelsen, kan forbrugeren på et senere tidspunkt give afkald på sin ret til at gøre indsigelse om ugyldigheden, men dette kræver, at forbrugeren på dette tidspunkt er fuldt informeret om, at forbrugeren havde denne ret.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig