forbrugeraftaleloven

Artikelstart

Forbrugeraftaleloven er en lov der regulerer især forbrugeraftaler, der er indgået uden for den erhvervsdrivendes faste forretningssted. Formålet med Forbrugeraftaleloven er at sikre forbrugeren en øget beskyttelse mod misbrug og en rimelig retsstilling på områder, hvor der er et specielt behov herfor samt at værne om privatlivets fred, idet de fleste mennesker anser den uanmodede henvendelse som en påtrængende og generende salgsform.

Forbrugerbeskyttende lovregler

Forbrugeraftaleloven indeholder en række regler om beskyttelse af forbrugeren i de tilfælde, hvor en forbrugeraftale indgås uden forbrugerens forudgående henvendelse til den erhvervsdrivende på dennes forretningssted. Forbrugeraftaleloven giver dels et forbud mod uanmodet henvendelse på steder, hvor der ikke er almindelig adgang (herunder forbrugerens bopæl, arbejdsplads mv.), dels en fortrydelsesret ved aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes faste forretningssted. Endvidere er der i Forbrugeraftaleloven fastlagt en fortrydelsesret på 14 dage for aftaler indgået via fjernsalg, herunder fjernsalgsaftaler af finansielle tjenesteydelser og en ret til opsigelse af aftaler om løbende tjenesteydelser mv.

Forbrugeraftalelovens regler kan ikke fraviges til skade for forbrugeren, jf. Forbrugeraftalelovens § 33. Aftaler eller vilkår, der forringer forbrugerens retsstilling, fx et postordresalg, der annoncerer med »uden returret« for forbrugeren. Hvis en aftale eller et vilkår er ugyldigt ved indgåelsen, kan forbrugeren på et senere tidspunkt give afkald på sin ret til at gøre indsigelse om ugyldigheden, men dette kræver, at forbrugeren på dette tidspunkt er fuldt informeret om, at forbrugeren havde denne ret.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig