En flypassagers krav på kompensation er reguleret af EU-forordning 261/2004. Den rummer de fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser.

For at du kan kræve din ret, skal du have været til stede ved check-in i rette tid.

Er flyet mere end fem timer forsinket, kan du aflyse turen og få pengene tilbage. Der kan også være helt særlige tilfælde, hvor du har ret til at få afslag eller pengene retur, ved kortere forsinkelser.

Forsinkelser kan give dig krav på erstatning for udgifter som følge heraf. Det gælder dog kun rejser af en vis varighed og længde:

  • Flyvninger på 1.500 km og derunder: Mindst to timers forsinkelse.
  • Flyvninger inden for EU på mere end 1.500 km og andre flyvninger på mellem 1.500 og 3.500 km: Mindst tre timers forsinkelse.
  • Alle andre flyvninger: Mindst fire timers forsinkelse.

Er dit fly forsinket, har du krav på:

  • Måltider, der står i rimeligt forhold til ventetiden, og to gratis telefonopkald eller e-mails.
  • Hotelophold, hvis du må overnatte, og transport til og fra lufthavn.
  • Hvis dit fly er forsinket mere end tre timer, kan du også have krav på kompensation.

Reglerne gælder for alle flyafgange fra et EU-land. De gælder også for flyafgange fra et land uden for EU, hvis bestemmelseslandet er et EU-land, og luftfartsselskabet er et EU-selskab.

På forbrugereuropa.dk kan du læse mere om din ret til kompensation.

Flyet er aflyst – det har du ret til

Bliver dit fly aflyst, har du altid krav på:

  • Omlægning af rejsen eller billetprisen retur – efter eget valg.

Du kan desuden have krav på:

  • At få dækket et hotelophold (hvis du er så uheldig først at komme afsted dagen efter), måltider, to telefonopkald eller e-mails og transport mellem hotel og lufthavn.
  • Økonomisk kompensation ved flyaflysning eller hvis det ombookede fly bliver aflyst eller forsinket.

Aflyser rejsearrangøren flyrejsen?

Har du købt din flybillet hos en rejsearrangør, har du nogle rettigheder i forhold til rejsearrangøren. Bliver flyet aflyst, skal du derfor både rette skriftlig henvendelse til flyselskabet og til rejsearrangøren, fx pr. e-mail.

Når du kontakter rejsearrangøren, kan du kræve, at de leverer en tilsvarende rejse. Gør opmærksom på, at du forventer at få et svar inden for rimelig tid, og at du kan være nødt til at handle på egen hånd og holde dem erstatningsansvarlige for eventuelle økonomiske tab, fx hvis du har købt nye flybilletter.

Hvis rejsearrangøren ikke svarer på din henvendelse eller ikke kan levere en flyrejse med et andet flyselskab til din destination, kan du selv købe en anden flyrejse. Du kan derefter som udgangspunkt kræve, at rejsearrangøren refunderer alle dine udgifter – også de udgifter, du har til eventuelle mistede forudbetalte overnatninger, hvis rejsearrangøren har været bekendt med dine forudbetalte overnatninger.

Vær opmærksom på, at du har en tabsbegrænsningspligt, når du foretager et dækningskøb. Det betyder, at du har pligt til at finde den billigste rejse. Du kan eventuelt dokumentere, at du har valgt den billigste rejse ved at gemme kopier af de søgeresultater, du finder på nettet.

Finder du ikke en løsning med rejsearrangøren, kan du enten klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager, hvis der er tale om en dansk rejsearrangør, eller til Forbruger Europa, hvis der er tale om en rejsearrangør inden for EU.

Har du købt en pakkerejse hos en dansk arrangør, kan du klage til Pakkerejse-Ankenævnet.

Børn på under to år har krav på kompensation på lige fod med øvrige flypassagerer, uanset hvilken billetpris der er betalt for barnet. Det afgørende er, at billetten ikke har været gratis.

Læs mere i Den Store Danske

Eksterne links

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig