Erstatning for køberetlig mangel i forbrugerkøb er, når forbrugerkøberen lider et økonomisk tab, som følge af en køberetlig mangel, kan forbrugerkøberen kræve skadeserstatning, hvis en af følgende betingelser er opfyldt:

  1. sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed,
  2. sælgeren har givet forbrugerkøberen vildledende oplysninger, som han ikke havde føje til at anse for korrekte,
  3. sælgeren har forsømt at give forbrugerkøberen oplysning om en mangel, som sælgeren kendte eller burde kende,
  4. genstanden savner egenskaber, som må anses (garanteret), eller
  5. mangelen efter købets indgåelse er forårsaget ved sælgerens forsømmelse.

Det er forbrugerkøberen, som den skadelidte, der har bevisbyrden for, at betingelserne er opfyldt for at få skadeserstatning, jf. nærmere Købelovens § 80.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig