Emigrantfart, passagerfart, der hovedsagelig er baseret på udvandrere. I Danmark begyndte emigrantfarten for alvor i 1860'erne og foregik med dampskibe dels direkte fra København, dels via Liverpool, Hamburg og Bremen. Fra 1880 var den nystiftede danske Thingvalla Linie alene om udvandrertrafik fra København; desuden anløb rederiets skibe Göteborg og Oslo. Ramt af flere forlis og voldsom udenlandsk konkurrence blev rederiet i 1898 købt af Det Forenede Dampskibs-Selskab, DFDS, der førte trafikken videre under navnet Skandinavien-Amerika Linien. Forsøg på etablering af nordisk samarbejde mislykkedes, og stadige restriktioner på det antal indvandrere, som USA ville tillade, førte i 1937 til ophør af dansk emigrantfart. Herefter blev farten på København overtaget af norske, svenske og polske skibe. Også Det Østasiatiske Kompagni var engageret i emigrantfart fra Østersøhavne. I 1930 overgik denne trafik til polsk flag. Ud over USA var målet for danske emigranter i 1920'erne og 1930'erne Argentina og efter 2. Verdenskrig Australien og Canada.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.