Emigrantfart, passagerfart, der hovedsagelig er baseret på udvandrere. I Danmark begyndte emigrantfarten for alvor i 1860'erne og foregik med dampskibe dels direkte fra København, dels via Liverpool, Hamburg og Bremen. Fra 1880 var den nystiftede danske Thingvalla Linie alene om udvandrertrafik fra København; desuden anløb rederiets skibe Göteborg og Oslo. Ramt af flere forlis og voldsom udenlandsk konkurrence blev rederiet i 1898 købt af Det Forenede Dampskibs-Selskab, DFDS, der førte trafikken videre under navnet Skandinavien-Amerika Linien. Forsøg på etablering af nordisk samarbejde mislykkedes, og stadige restriktioner på det antal indvandrere, som USA ville tillade, førte i 1937 til ophør af dansk emigrantfart. Herefter blev farten på København overtaget af norske, svenske og polske skibe. Også Det Østasiatiske Kompagni var engageret i emigrantfart fra Østersøhavne. I 1930 overgik denne trafik til polsk flag. Ud over USA var målet for danske emigranter i 1920'erne og 1930'erne Argentina og efter 2. Verdenskrig Australien og Canada.