Dramaundervisning, drama, dramatik, dramapædagogik, undervisning for ikke-professionelle i folkeskoler, på gymnasier, højskoler etc., hvor teatrets udtryksmidler og arbejdsmåder anvendes enten i et særligt dramafag eller som metode i anden undervisning, fx rollespil i sprogindlæring. Udgangspunktet er, at alle deltager i det skabende arbejde, og erfaringerne er, at arbejdet med teatrets udtryk engagerer hele personligheden. Dramaundervisning har rødder i det humanistiske skoledrama i 1500-t. og i oplysningstidens didaktiske spil i 1700-t. Den er i sin moderne form med en opblomstring i 1900-t. inspireret af udviklinger såvel i pædagogikken (fx reformpædagogik, humanistisk pædagogik og kreativitetspædagogik) som i teaterkunsten (fx gruppeteater og kropsteater).
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.