Det kan diskuteres, om dræsinen fra 1817-1818 kan betegnes som en cykel, da den ikke er forsynet med pedaler eller anden mekanisk form for overførsel af muskelkraft til fremdrift. Men man opdagede, at det var muligt at balancere på de to hjul.

Dræsinen er forløberen for den egentlige tohjulede cykel, opfundet i 1817 af den tyske friherre Karl von Drais (1785-1851). Køretøjet havde ikke pedaler, men blev drevet frem ved hjælp af fødderne, så passageren så at sige måtte sparke sig frem. Karl von Drais gav først dræsinen navnet Laufmaschine (på tysk 'løbemaskine').

Faktaboks

Etymologi
Køretøjet har navn efter von Drais; ordet er franskpåvirket udtale af det tyske Draisine. På fransk hedder køretøjet draisienne, idet ordet draisine bruges om dræsiner på jernbanespor, en opfindelse, der dog ikke skyldes von Drais.
Også kendt som

løbemaskine

De første dræsiner kom til Danmark allerede i 1818. Køretøjet blev forbedret af den britiske karetmager Denis Johnson (ca. 1760-1833) og sat i produktion under navnet pedestrian hobby horse. Da forhjulet blev gjort drejeligt, blev dræsinen til en velocipede ('hurtigfod').

En moderne udgave af dræsinen er løbecyklen for børn til cykeltræning, inden de begynder på en rigtig cykel.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig