Dampvogn, dampdrevet køretøj til brug på almindelig vej; drevet af en dampmaskine. Den første dampvogn fremstilledes af N. Cugnot i 1770, og i de følgende årtier blev dampvognsproblemet taget op af flere briter og amerikanere, bl.a. af O. Evans. Senere vandt dampdrevne busser frem i Frankrig og England, men disse blev efter ca. 1850 udkonkurreret af jernbanerne. Der blev imidlertid fortsat bygget dampdrevne køretøjer til privat brug. Størst udbredelse vandt de amerikanske mærker Stanley og Doble. Fordelen ved dampdrift i stedet for benzin var lavt støjniveau, samt at en dampbil ikke behøver gear, idet maskinen trækker lige godt ved alle omdrejningstal. Ulempen var, at det tog et stykke tid efter start, førend der var damptryk. Da de sidste dampvogne blev produceret af Doble i 1931, var denne ulempe dog stort set elimineret, idet det varede under et minut at få tilstrækkeligt damptryk. I nyere tid er der blevet peget på dampvognen som en mulighed for at mindske bilers luftforurening, idet forbrændingen kan foregå under optimale forhold. Se også bil (historie).