En bulbstævn er betegnelsen for et skibs forstævn, når denne under vandlinjen er forsynet med en kuglelignende udbygning, en såkaldt bulb, som kan have forskellige udformninger. Bulben danner sit eget bølgesystem, som under visse forhold kan påvirke skibets eget bølgesystem på en positiv måde, således at skibets fremdrivningsmodstand reduceres.

Modstandsreduktioner på 10 % til 15 % er således ikke urealistiske. Bulbstævne begyndte derfor at blive almindelige på større skibe i den sidste halvdel af 1900-tallet.

En bulbstævn kan udformes på mange måder, afhængigt af for hvilken fart og for hvilken dybgang man ønsker en positiv effekt. Bulben kan således fra skib til skib variere ganske meget med hensyn til størrelse og placering i langskibs og i lodret retning, afhængigt af skibets type, størrelse og anvendelse.

Bulben kan dog også, under andre forhold end dem, den er designet for, forøge skibets modstand ganske væsentligt. Et skib bør derfor kun designes med en bulbstævn, hvis man kan være nogenlunde sikker på, at det vil sejle ved samme fart og dybgang det meste af sin levetid, således at bulben kan designes præcist for disse forhold.

Da der er en generel tendens til at reducere skibes sejlhastighed for at reducere søfartens totale forbrug af brændselsolie, er anvendelsen af bulb på nye skibe ikke helt så selvfølgelig, som den var i slutningen af 1900-tallet.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig