Barnevogn, lille vogn til transport af spædbørn. Før ca. 1800 kendte man i Europa i sjældne tilfælde til små børne-trækvogne, kopier af de voksnes ekvipager eller arbejdsvogne. De første egentlige barnevogne, der skulle skubbes, blev fremstillet af kurvemagere i begyndelsen af 1800-t. De havde vuggens form og var ofte kun forsynet med tre hjul, fra ca. 1875 med fire hjul. Fabrikationen var længe et samarbejde mellem kurvemager, smed og saddelmager.

I 1800-t. var barnevognenes udbredelse begrænset til højborgerlige miljøer, godsejere o.l.; omkring 1900 vandt de større udbredelse, først i byerne. England var førende mht. produktion og typeforbedringer: 1887 affjedring, ca. 1900 massive gummiringe på hjul, 1958 glasfiber.

Omkring 1930 blev barnevognene lavere og dermed mere stabile, og man tilstræbte en funktionalistisk strømlinjeform. Efter 2. Verdenskrig blev barnevognene atter højere, inspireret af engelsk-amerikansk formgivning, og samtidig blev der i takt med den øgede bilisme introduceret stadig flere former for sammenklappelige barnevogne.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig