Barndomssociologi, studiet af børns levevilkår under skiftende sociale, økonomiske, politiske og kulturelle betingelser. Barndomssociologi beskæftiger sig med forskelle og ligheder mellem børns liv og aktiviteter afhængigt af social baggrund, og den belyser det særlige og det fælles for børn, fx umyndighed, skolegang og institutionalisering, som gør denne gruppe anderledes end andre sociale grupper.

Inden for barndomssociologien er barndom et samfundsfænomen, som ændrer sig i tid og rum, og det er opgaven at forklare globale og historiske ændringer i holdninger til barndommen, fx mht. børnetal, opdragelsesmønstre, fordeling af ansvar mellem familie og samfund og børns rettigheder. Børns egne aktiviteter som leg, skolegang, børnearbejde og fritid undersøges for at nå frem til en beskrivelse af den betydning, aktiviteterne har for børn, familie og samfund. Denne gren af sociologien er ganske ny. Den har især udviklet sig siden 1980'erne og står i gæld til bl.a. den franske mentalitetshistoriker Philippe Ariès.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig