Legenden fortæller, at Armenien blev kristnet af Jesu disciple Bartholomæus og Thaddæus. Kilderne tyder på både syrisk og græsk indflydelse i den tidligste periode, henholdsvis sydfra og vestfra (fra Kappadokien).

Armenien synes meget tidligt "officielt" at have erklæret sig kristent, måske allerede i 301 under kong Trdat (Tiridates) 3. Som "Armeniens apostel" nævnes Gregor med tilnavnet "Lysbringeren". Ud fra legenderne om Gregors virksomhed betegner den armenske kirke sig som den "apostolske" og/eller "gregorianske" kirke.

Den armenske kirke var repræsenteret ved koncilet i Nikæa i 325 og deltog aktivt i den fælleskirkelige udvikling i det følgende århundrede. Især efter at Armenien havde fået sit eget alfabet i begyndelsen af 400-tallet, udfoldedes stor litterær aktivitet med kristent fortegn: oversættelse af Bibelen samt oldkirkelige skrifter og liturgier m.m.

Efter Kalchedon-synoden i 451 regnes den armenske kirke blandt de monofysitiske kirker og var derfor, samt af nationale og politiske grunde, i frontstilling både mod den persiske, nestorianske kirke og den byzantinske, "ortodokse" kirke.

Armenien lå uden for det stærkt islamiserede område og kunne fx i 900-1100-tallet udfolde et omfattende kirkebyggeri. Særlig kirkehistorisk betydning fik det kilikiske Armenien (ca.1100-1375), dels som ikke-byzantinsk, kristen "havn" for korsfarerne, dels i kraft af den hermed sammenhængende nære kontakt med romerkirken. Direkte unionsbestræbelser mislykkedes dog.

De gamle armenske kirker og klostre var vigtige centre for undervisning og kulturel aktivitet, og også i nyere tid har den armenske kirke spillet en stor rolle for opretholdelsen af national og folkelig identitet, også i diasporaen i USA, Latinamerika, Mellemøsten og Middelhavslandene.

Kirkens overhoved har betegnelsen katholikos; siden det kilikiske Armenien har der været to rivaliserende katholikoi, i 1990'erne med sæde i hhv. Etjmiadzin (nær Jerevan) og Antelias (ved Beirut, Libanon). Patriarkaterne i Istanbul og Jerusalem, der er oprettede i 1400-tallet, har også spillet en betydelig rolle, politisk, kulturelt og kirkeligt. Det samme gælder siden 1700-tallet den romerskkatolske mekhitharist-kongregation med klostre i Venedig og Wien.

Den armenske kirkes liturgi

Den armenske gudstjeneste følger i det væsentlige et oldkirkeligt mønster, muligvis hentet fra en tidlig Jerusalem-liturgi. Processioner med særlige musikinstrumenter spiller en betydelig rolle, og uden for den egentlige gudstjeneste forekommer "riter", hvis evt. folkereligiøse herkomst er omstridt. De gamle kirker er som hovedregel sparsomt udsmykkede; de karakteristiske, rigt ornamenterede korssten (på armensk khatchkar) er som oftest uden den korsfæstede Jesus eller andre figurer.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig