En advertorial er en reklame, der er udformet som redaktionelt og journalistisk redigeret medieindhold.

Faktaboks

Etymologi

Begrebet advertorial er sammensat af de engelske ord advertisement (annonce) og editorial (redaktionelt).

Også kendt som

branded content

native advertising

Sammenblanding af journalistik og reklame

Advertorials ligner i deres design, opbygning og udformning redaktionelt og journalistisk redigerede artikler eller programmer. Det kan gøre det vanskeligt for mediebrugeren at skelne mellem journalistisk indhold og reklame.

Sammenblandingen af et journalistisk tekstformat og et reklamebudskab er således kernen i både de positive og negative effekter.

Annoncører bag reklamebudskabet søger at drage fordel af journalistikkens troværdighed for at styrke reklamebudskabet. Advertorials muliggør endvidere en mere detaljeret og dybdegående annoncering og argumentation for produktets eller virksomhedens fordele end traditionelle reklamer.

Historien bag advertorials

Oprindelsen af ordet dateres til 1946. Udbredelsen af advertorials voksede især siden 1990erne pga. erosionen af de traditionelle journalistiske mediers økonomiske fundament. Dette muliggjorde det for annoncørerne at udbrede advertorials i de økonomisk trængte medier.

Advertorials produceres af kommercielle reklame- og PR-bureauer, ofte i samarbejde med journalister. Nogle gange betaler annoncøren imidlertid også mediets journalister for at stå for produktionen af en advertorial.

Advertorials på tv eller radio kaldes ofte også infomercials. Uanset medievalg efterligner advertorials i form og indhold af journalistisk redigerede nyheds-, oplysnings- og underholdningsformater.

Kritik af advertorials

Advertorials er en omstridt reklameform. Kritikere argumenterer, at advertorials ”snylter” som parasitter på journalistikkens og mediers troværdighed og at advertorials er en form for skjult reklame.

I Danmark indeholder markedsføringsloven et krav om, at advertorials skal have en tydelig markering, der markerer dem som ”annonce”. Det fører dog i praksis jævnligt til diskussioner om den konkrete udformning af denne type markering er tilstrækkelig. Kritikken går på, at den ikke er synlig nok til at gøre mediebrugere opmærksomme på forskellen mellem journalistik og reklame.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig