Action painting, (eng. 'aktionsmaleri'), en blandt flere betegnelser for den abstrakte ekspressionisme, der vandt hævd i USA i 1950'erne.
Den skyldes kritikeren Harold Rosenberg, der i et berømt essay, The American Action Painters (1952), søgte at definere den abstrakte ekspressionismes fysiske aspekter:
Maleriet var vidnesbyrd om kunstnerens direkte følelsesmæssige engagement i maleprocessen; farverne og penselføringen var de fysiske spor efter kunstnerens satsning, hvor også tilfældet — stænk, dryp, det uovervejede penselstrøg — bidrog til at fastholde det intense nærvær i den skabende proces.
Resultatet var ikke et billede, men en "begivenhed". Betegnelsen blev populær, men havde i realiteten begrænset gyldighed som samlende etiket, idet den kun kan siges at karakterisere dele af Jackson Pollocks og Willem de Koonings arbejde i årene omkring 1950.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.