Action painting, (eng. 'aktionsmaleri'), en blandt flere betegnelser for den abstrakte ekspressionisme, der vandt hævd i USA i 1950'erne.

Den skyldes kritikeren Harold Rosenberg, der i et berømt essay, The American Action Painters (1952), søgte at definere den abstrakte ekspressionismes fysiske aspekter:

Maleriet var vidnesbyrd om kunstnerens direkte følelsesmæssige engagement i maleprocessen; farverne og penselføringen var de fysiske spor efter kunstnerens satsning, hvor også tilfældet — stænk, dryp, det uovervejede penselstrøg — bidrog til at fastholde det intense nærvær i den skabende proces.

Resultatet var ikke et billede, men en "begivenhed". Betegnelsen blev populær, men havde i realiteten begrænset gyldighed som samlende etiket, idet den kun kan siges at karakterisere dele af Jackson Pollocks og Willem de Koonings arbejde i årene omkring 1950.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig